Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
OlaGustafsson

Svårstartad Force 85hk -89

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har precis sjösatt min Bayliner jag köpte förra hösten. 

Det är ny bensin ca 30 l i den fasta tanken samt 2% olja på det.

 

Det är i starten den är svår, jag pumpar fram bränsle och chokar några gånger innan jag vrider om men den går bara på starten och vill inte gå igång, det luktar lite bränsle..

Jag kan hålla på en stund tills den går igång och då går den jättebra. Jag kan stänga av den och den går igång igen direkt...

Men det märkliga är att jag har hissat upp motorn över vattenytan och den har då gått igång där vid ett par tillfällen och då lagt i den i vattnet lika fort. (jag har ingen trim på den) fast den gör inte det direkt ändå, men har fungerat efter när jag försökt några gånger med den.

 

Jag har inte testat med startgas om det skulle gå lättare men jag har köpt ett nytt bränslefilter som jag får hem om ett par dagar.

 

Någon som har någon mer aning om vad jag kan kika på för att få bukt med denna trögstartade maskin??

 

Med vänlig hälsning, Ola

Redigerad av OlaGustafsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Chokar några gånger innan jag vrider om"? Du måste ju choka under startförsöket om choken skall ha någon effekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt på 2-taktare är att man använder choke tills man hör att motorn tänder till första gången sedan är lite försiktigare om det inte startar. Man "lär" ju sig sin motor med tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar lite nu...

 

Efter att har kört med båt och motor nu ett tag och lärt mej motorn så kan jag säga att motorn inte alls är speciellt svårstartad, 

 

Problemet är att när jag ska choka vid start så klickar det inte alltid och lyfter man på motorkåpan så ser man att choken rör sig lite så ström går fram iallafall, men det är någon form av glapp ibland fungerar den ibland inte.

 

Är man två när man ska köra igång motorn så är det inga problem då den ena trycker ner choken manuellt medans den andra vrider på nyckeln.

 

Motorn går relativt tyst och mycket fint i sjön. Fast den är väldigt törstig hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...