Gå till innehåll
fredag 30 januari 2026
ulfie81

överhettad johnson 2-takt, ingen skvallerstråle

Rekommendera Poster

Halloj

Hade motorn på verkstad i höstas, gick ojämnt. Förgasare/bränslesystemet rengjordes, gick bättre i tunna men plötsligt ingen skvallerstråle.

Sjösatte igår, kom väl halvgas, ingen skvallerstråle innan "water temp" varning börjar lysa och pipa. 

Har tre teorier: kass impeller, kass termostat eller igensatta kylkanaler. Kan man med enkla metoder utelsuta den ena eller andra?

Termostaten är ju lätt att kontrollera på min motor, och det jag "hoppas" på och läst mig till att det faktiskt kan vara. men skit eller impeller känns krångligare när man inte är superhemma på motorer. Men att impellern lägger tvärt av, blir det så? hade tänkt att stålen gradvis blir sämre. Nu bara tvärdog den från en start till en annan( för visso en bunt veckor senare) Impellern är bytt hösten 2014 men båten var inte i vattnet förra året pga sjukdom.

Kan jag rensa kylkanaler på något sätt? Påminner om att båten ligger i havet nu.

Detta är sista försöket jag gör med denna, annars får det bli något annat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att ta bort termostaten och kolla om det hjälper ? Då ser du också om den är trasig eller hel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Det enklaste är väl att ta bort termostaten och kolla om det hjälper ? Då ser du också om den är trasig eller hel.

Min första tanke med, börjar där så får jag se :) tackar

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • Det jäkla locket går inte att få av, smart med ett plastlock som man nästan vrider sönder innan man avbryter

2C9934C9-F278-464B-BB63-7F5EAD2AE15B.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...