Gå till innehåll
lördag 07 juni 2025
jajo

Byte av lucklås av typen tryckknapp med rosett, tips på demontering

Rekommendera Poster

Har fått för mig att jag ska uppdatera mina skåpluckslås i båten från mässing till kromad mässing men jag har stöt på problem när jag ska demontera rosetten, se bild. Rosetten sitter fast, riktigt ordentligt fast.

Är det någon som har bytt sina lucklås som har tips på hur man kan göra utan att förstöra luckorna så tar jag tacksamt emot dessa.rosett.PNG.e0982449614d07ef5f22e0705639da0d.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att rosetten är gängad på låset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Jag har sågat två spår i rosetten med 180 grader mellanrum och har provat att knacka lite försiktigt från insidan men det händer inget. När jag tittar på dom nya rosetterna så är ytan som ligger ann mot skåpdörrshålet lite vågigt, det som jag är rädd för att det är limmat med ett bra lim och att det är därför rosetten sitter fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev jajo:

Tack för svaret.

Jag har sågat två spår i rosetten med 180 grader mellanrum och har provat att knacka lite försiktigt från insidan men det händer inget. När jag tittar på dom nya rosetterna så är ytan som ligger ann mot skåpdörrshålet lite vågigt, det som jag är rädd för att det är limmat med ett bra lim och att det är därför rosetten sitter fast.

Hmm, ja limmat kan det vara. Samma i min "nya" båt, den jag köpte sent på säsongen 2015.

Jag har tre kökslådor, i princip likadana lås, men två av mina var rätt dåliga, glappiga. Mina rosetter/ringar var limmade men lossnade lätt, de nya limmades inte, och nu ser jag att en av dessa ringar håller på att lossna, mina var släta på utsidan och insidan inga gängor. Köpte nya på Seasea.

Jag funderar på att lägga en klick kontaklim på ringen, om man någon gång behöver demontera så skall det inte vara speciellt svårt.

Ringen är ju av kromad eller mässingsbelagd plast, eller hur? Inte värre än att man kan såga snitt på insidan med bågfilsblad, och sedan peta ut bitarna??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2018‎-‎05‎-‎11 vid 10:03 skrev Georg_Ohm:

Hmm, ja limmat kan det vara. Samma i min "nya" båt, den jag köpte sent på säsongen 2015.

Jag har tre kökslådor, i princip likadana lås, men två av mina var rätt dåliga, glappiga. Mina rosetter/ringar var limmade men lossnade lätt, de nya limmades inte, och nu ser jag att en av dessa ringar håller på att lossna, mina var släta på utsidan och insidan inga gängor. Köpte nya på Seasea.

Jag funderar på att lägga en klick kontaklim på ringen, om man någon gång behöver demontera så skall det inte vara speciellt svårt.

Ringen är ju av kromad eller mässingsbelagd plast, eller hur? Inte värre än att man kan såga snitt på insidan med bågfilsblad, och sedan peta ut bitarna??

Jag sågade två snitt ca 160 grader från varandra, snittet var inte helt igenom för jag ville inte att det skulle synas några spår på utsidan av luckorna. Jag knäckte sedan ringen och petade ut bitarna, de var inte limmade utan bara dit tryckta, ganska ordentligt.. Jag monterade de nya utan att limma och fick knacka ganska ordentligt för att få dit dem - men fint blev det men troligen är det bara jag som kommer att se att låsen inte är mässing längre....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...