Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kossor

Teak plywood

Rekommendera Poster

Håller på och byter ut teakskivorna i motorrum samt durkarna. Nu är det så att jag ej får tag på fullstora skivor, då marinfirmorna endast säljer i halvor och  4e delar. Var in på vårat lokala snickeri och de kunde ta hem plywood vilket jag också beställde. Problemet är att de kunde ej få tag på plyfa med björkkärna utan kärnan bestod av bok och poppel. Nu till min fråga blir det fel material i båten då det kan finnas vatten och fukt runt dessa skivor någon som vet detta. Limmningen ska klara vatten enl tillverkarens uppgift efter lackering. Vore ytterst tacksam för svar. // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bok kärna är lika bra som björk, kanske snäppet bättre, då den inte har samma tendens att mörkna av fukt som björk har, men det har ju mindre betydelse i kärnan.

 

Oberoende av vad det är för kärna behöver ändträet förseglas så att att den förhindras att suga vatten.

 

Lite OT men handlar om poppel; blev inblandad i ett försök att byta ut detaljer av furu mot poppel, allt såg lovande ut, lätt att bearbeta, fina ytor, bra pris på råvaran, men när det kom till ytbehandling verkade popplen allergisk mot färg, färgen flagrade av ganska omgående.

Detta hände när man gick över till vattenbaserad färg, och kanske indikerar att det kan vara ett bra material till plywoodkärnor, då det inte verkade vilja suga till sig vattenfärgen.

 

En utvikning från frågan, men ville ge lite bakgrund.

All plywood är bra om man undviker de med tjocka lager i kärnan av något poröst trä.

Och som vanligt ju fler lager ju bättre, och alltid udda antal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Pentax säger:

...

Och som vanligt ju fler lager ju bättre, och alltid udda antal.

Undrar. Varför alltid udda antal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ren björkplywood (ofta rysk) är den starkaste och bästa plywooden. Håller sig plan och är WPA-limmad. Teakply är också bra men det finns en del ganska dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, ChristerN säger:

Undrar. Varför alltid udda antal?

 

Den håller sig plan då, limmet drar lika hårt på båda sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, bhemac säger:

Ren björkplywood (ofta rysk) är den starkaste och bästa plywooden. Håller sig plan och är WPA-limmad. Teakply är också bra men det finns en del ganska dålig.

 

Ja du har helt rätt, men jag skulle nog tänka lite på formplyfa, den gamla sorten av mahogny, som den hanteras och återanvändes förr så vete sjutton om den inte är om inte bättre så i alla fall lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Bok kärna är lika bra som björk, kanske snäppet bättre, då den inte har samma tendens att mörkna av fukt som björk har, men det har ju mindre betydelse i kärnan.

 

Oberoende av vad det är för kärna behöver ändträet förseglas så att att den förhindras att suga vatten.

 

Lite OT men handlar om poppel; blev inblandad i ett försök att byta ut detaljer av furu mot poppel, allt såg lovande ut, lätt att bearbeta, fina ytor, bra pris på råvaran, men när det kom till ytbehandling verkade popplen allergisk mot färg, färgen flagrade av ganska omgående.

Detta hände när man gick över till vattenbaserad färg, och kanske indikerar att det kan vara ett bra material till plywoodkärnor, då det inte verkade vilja suga till sig vattenfärgen.

 

En utvikning från frågan, men ville ge lite bakgrund.

All plywood är bra om man undviker de med tjocka lager i kärnan av något poröst trä.

Och som vanligt ju fler lager ju bättre, och alltid udda antal.

Tack för infon plyfan ligger varvad med poppel och bok teak ytterst på båda sidor. Det ska ju normalt ej stå vatten i motorrummet men du vet läckage kan ske, och såg att den gamla som legat längst ner delaminerat sig. Ska köpa hederlig fernissa och dra på skivorna innan montering. Kanske inte vore helt fel ta lite epoxy och stryka ändarna med. Stort tack iaf då vet jag detta funkar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy på ändträet är en utmärkt åtgärd, det är där som största delen av fukten kommer in.

På fram och baksidan kommer fukten in till första limfogen sedan funkar den som en diffusionsspärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

 

Den håller sig plan då, limmet drar lika hårt på båda sidor.

Ok. Då fattar jag. Alltid bra att utveckla sina kunskaper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Epoxy på ändträet är en utmärkt åtgärd, det är där som största delen av fukten kommer in.

Håller helt med. Sen är jag lite skeptisk mot en del plywood som man ser. En riktig plywood är "klassad" på något sätt. En "riktig" plywood limmas under högt tryck och med ett lim som tål vatten. Pga det höga trycket pressa limmet långt in i trät. Nackdelen är att det kan bli svårt att få en bets att tränga in

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...