Jump to content
Tuesday 11 May 2021
Sign in to follow this  
AndW

Mögelprickar på polyestertyg

Recommended Posts

Hej, 

Lät dynor ligga lite fuktigt i höstas och de fick mögelprickar. Avtagbar klädsel av 100% polyester. Hur tar man bort prickarna bäst, helst utan att bleka polyestertyget? Tyget är i och för sig beige så lite blekning vore ok men det ska ju va jämnt då. Ganska många dynor (ca 10) så hade varit skönt om det gick att köra med nåt medel i tvättmaskinen, men i värsta fall får jag väl skrubba samtliga.

Finns lite uråldriga trådar men tänkte kolla om det kommit nåt nytt medel på marknaden.

Nån som använd någon slags kapelltvätt på dynklädsel?

Det jag hört är att man tvättar fläckarna med ättika och sen kör en vanlig maskintvätt.

Obs att jag har ingen aning om hur bra det funkar.

• Like 1

Ättikan dödar möglet vilket är en god början men det tar inte bort prickarna. För att få bort prickarna behövs nog något med blekmedel i.

Tvätta med såpvatten (lite såpa+mycket vatten, mjuk svamp), skölj av och spreja med boracol.

Låt torka.

1-2 veckor och skiten är väck. Efterimpregnera om så önskas.

/m

Menar du att den inte är väck förrän efter 1-2 veckors väntan? Hur ser det ut precis efter behandling? Vad är det som sker under denna tid?

@andw

Det ser ut som blött tyg med alla prickar, fläckar grönt etc kvar (va f-n!) .

Vad som sker över tid är att möglet (svart eller grönt) dör och bleks(?) bort. Långtidsverkan, - åtminstone ½-1 år (egen erfarenhet).

Seglar I tropiskt klimat. Ständig kamp mot mögel. Testat på tågvirke, canvas och hårda ytor. Funkar! Inga noterade biverkningar över tid.

Såpan bryter ytspänning och fuktar materialet så att medlet tränger in.

Googla boracol. Används för att hålla mögelsporer stångna i trävirke (exv teakdäck, - ref HR).

/m

Deta är egentligen vanliga dynor för utomhusbruk som jag helst inte vill ha gift i. Möglet uppkom pga tillfällig felhantering från min sida. Får jag bara bort prickarna så kommer de inte komma tillbaka.

Tror jag testar nån kapelltvätt från båtbutiken.

Hsr nu ändrat mig, ska testa nåt med väteperoxid typ vanish. Vekrar vara snällare mit polyester än klor.

Prickarna är nu helt borta utan mekanisk bearbetning. Kan inte se någon blekning eller färgförändring mellan behandlade och obehandlade dynor.

Körde med vanish (oxi action). Blötlade med en skopa medel i hink med varmt vatten, en timme. Sen tvätt i 40 grader syntetprogram med nästan en skopa i maskin (strödde över tvätten i trumman), med förtvätt, och vanligt tvättmedel. Extra sköljning behövdes, det skummade mycket. 

Jag blötlade en tidigare körning i flera timmar (2-3h ),  vilket inte heller blekte. Men jag tror en timma räcker. Fläcken var för övrigt kvar efter blötläggning, men borta efter maskintvätten.