Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BerraS

Bygga om Wet bar

Rekommendera Poster

Har en liten wet bar i båten, som jag har börjat bygga om. Provade på förra säsongen med nuvarande design med annan bänkskiva med spishäll, vilket var mycket lyckat i sig:)

Har nu ett par problem/funderingar som jag önskar lite hjälp med..

1. Arbetshöjden är för låg, måste därför höja denna med ca 50-100 mm till. (Bef bänkskiva är redan ca 50mm)

2. Diskhon är alldeles för liten (Betydligt mindre än vad locket är) Så en större måste monteras. (Den gamla som sitter där är integrerad i konstruktion och går ej att demontera)

 

Så fråga ett blir hur och med vad tycker ni att förhöjningen skall göras ut av? tänker då materialval, färg och form?

För att få plats med en betydligt större diskho ,måste förhöjningen vara konvex?.. dvs breddas så den går utanför befintlig konstruktion. 

 

Någon som kanske har gjort något liknande?

 

DSC_0671.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är diskhon av glasfiberlaminat och gjuten i samma form som det övriga basinredet.

Allt går att demonterar. Är det glasfiber så är en multimaster inte så dum att såga loss befintliga diskhon med. Enklast är ju att ersätta den med en ny av rostfritt. Gäller bara att hitta en som passar och i övrigt uppfyller kraven. Synd att du inte hade nån bild där du tagit bort täcklocket så det syns hur diskhon ser ut.

 

Rent spontant är det synd att ersätt bänkskivan - den ser ju snygg ut.

Trä är ju ett material som är enkelt att jobba med, och i nödfall skulle man kunna göra höjningen i trä. Bäst är kanske att göra den i glasfiberlaminat och typ divinycell eller bara i glasfiberlaminat om man gör det extra jobbet att göra en form.

Det finns många möjligheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Thallatha säger:

Är diskhon av glasfiberlaminat och gjuten i samma form som det övriga basinredet.

Allt går att demonterar. Är det glasfiber så är en multimaster inte så dum att såga loss befintliga diskhon med. Enklast är ju att ersätta den med en ny av rostfritt. Gäller bara att hitta en som passar och i övrigt uppfyller kraven. Synd att du inte hade nån bild där du tagit bort täcklocket så det syns hur diskhon ser ut.

 

Rent spontant är det synd att ersätt bänkskivan - den ser ju snygg ut.

Trä är ju ett material som är enkelt att jobba med, och i nödfall skulle man kunna göra höjningen i trä. Bäst är kanske att göra den i glasfiberlaminat och typ divinycell eller bara i glasfiberlaminat om man gör det extra jobbet att göra en form.

Det finns många möjligheter.

 

Tack för svar. Bänkskivan har jag gjort och var tänkt som en tillfällig lösning för att "prova på". Tänkte kanske bygga det hela som en "tjock bänkskiva med kanske 12-15 cm tjocklek. Den blir då så hög att en ny diskho får plats i denna, utan större skador/ändringar på bef. konstruktion. Bef. Diskho är av glasfiber och är helt integrerad som en del av den bärande konstruktionen, därav svår att ta bort utan att åka på att bygga nya förstärkningar osv.. Något jag helst vill undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså - har du gjort den skivan själv. Då är det ju inga problem. Den ser ju verkligen fin ut.

Att göra en ny skiva som till synes är 15 cm tjock och kanske går lite längre ut än den "gamla" är  nog ingen dum ide (när jag får tänkt efter) om den blir lika snygg som den befintliga.

Den går ju att göra ihålig - antingen man plastar en stomme av divinycell, eller gjuter den i en form. Det skulle ju gå att få lite små förvaringsutrymme i framkant på den "tjocka" skivan om man så vill. Kryddhylla kanske, eller förvaring för småprylar.

Man skulle ju tom kunna göra den nya hon i glasfiberlaminat. det skulle tom gå att ha en liten utslagsho och en större diskho. Saknar det ibland i båten. Så har vi i våran stuga.

Jag skulle utan att tveka såga bort den gamla hon för att utnyttja utrymmet bättre. Nu har jag visserligen inte sett hur det ser ut, men dom konstruktionerna brukar va rätt stadiga.

På en tidigare båt skulle jag bygga en isbox med öppning bakom diskhon i glasfiberlaminat och gjuten i samma basinredningen- Avloppet satt i vägen, för att få nån ordentlig storlek på isboxen. Jag sågade loss diskhon och vände den 180 grader och plastade fast den igen. Det blev perfekt.

Det gäller bara att ha lite konstruktiv fantasi - men det verkar det ju som du har.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Thallatha säger:

Jaså - har du gjort den skivan själv. Då är det ju inga problem. Den ser ju verkligen fin ut.

Att göra en ny skiva som till synes är 15 cm tjock och kanske går lite längre ut än den "gamla" är  nog ingen dum ide (när jag får tänkt efter) om den blir lika snygg som den befintliga.

Den går ju att göra ihålig - antingen man plastar en stomme av divinycell, eller gjuter den i en form. Det skulle ju gå att få lite små förvaringsutrymme i framkant på den "tjocka" skivan om man så vill. Kryddhylla kanske, eller förvaring för småprylar.

Man skulle ju tom kunna göra den nya hon i glasfiberlaminat. det skulle tom gå att ha en liten utslagsho och en större diskho. Saknar det ibland i båten. Så har vi i våran stuga.

Jag skulle utan att tveka såga bort den gamla hon för att utnyttja utrymmet bättre. Nu har jag visserligen inte sett hur det ser ut, men dom konstruktionerna brukar va rätt stadiga.

På en tidigare båt skulle jag bygga en isbox med öppning bakom diskhon i glasfiberlaminat och gjuten i samma basinredningen- Avloppet satt i vägen, för att få nån ordentlig storlek på isboxen. Jag sågade loss diskhon och vände den 180 grader och plastade fast den igen. Det blev perfekt.

Det gäller bara att ha lite konstruktiv fantasi - men det verkar det ju som du har.  

Fantasi har jag nog, men konstruktiv veta katten.. Vad tror du om detta:

DSC_0671.1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Thallatha säger:

Ungefär så tänkte jag mig det hela efter din beskrivning - men varför skall du ha en rund ho!?

Själv hade jag nog valt två rektangulära.

 

https://www.seasea.se/handfat-rf-350x320x150mm 

 

Plus den smalaste  - Eller i en enhet

En oval optimerar nog platsutnyttjandet. Tyckte dock att en rund blev lite snyggare med den då något böljande fronten på förhöjningen, samt utrymmet till soffan inte blir för lidande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...