Modesty77 2 Postad 18 November , 2017 Har köpt en vattenpump på Classes för några år sen och nu är det dags att äntligen installera den. Pumpen är av modellen: https://www.sheridanmarine.com/product/rule-inline-water-pump-il200 Tanken var att kunna använda den på olika ställe i båten när / om behovet uppstår. Än har jag inte listat ut var nånstans i båten är det bäst att förvara den, men det lutar åt att det blir under luckan i golvet. Nackdelen är att den har korta elsladdar och att jag måste förlänga de. I samband med det tänkte jag passa på och fixa en säkring och en brytare direkt på sladden. (det skulle vara smidigt att kunna stänga av den direkt på sladden och inte behöva gå till panelen tänkte jag) Först tänkte jag bara ta av sladdbrytare från en gammal Ikea lampa men sen kom jag på att det kanske inte är den bäste lösningen... Därför undrar jag följande: 1. vilken sladdbrytare ni rekommenderar ( helst med en länk till nån köp sida) 2.spelar det nån roll om brytare och säkring är på plus eller minus sida Stort tack i förväg!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 November , 2017 29 minuter sedan, Modesty77 säger: Först tänkte jag bara ta av sladdbrytare från en gammal Ikea lampa men sen kom jag på att det kanske inte är den bäste lösningen... Det är en bra lösning. Clas Ohlson, Biltema mm har flera olika, man kanske inte ska köpa den billigaste. Sätt på en cig.tändar stickpropp med inb. säkring, då hamnar säkringen automatiskt på plus där den bör sitta. Om du inte har så köp en kabel med krokodilkämmor/cig.uttag. Förr eller senare behöver man den. Jag har en liknande pump, den har lång sladd, sladdströmbrytare och krokodilklämmor. Mycket användbar, länsa färskvattentank, jolle mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 19 November , 2017 tack bhemac !!! så det funkar med en vanlig sladdbrytare? att jag inte tänkte på en cig.tändar stickpropp innan... har nu beställt en på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 November , 2017 10 minuter sedan, Modesty77 säger: så det funkar med en vanlig sladdbrytare? Javisst pumpen tar 2,8A och strömbrytarna brukar klara 3A, likström sliter hårdare så använder man den då och då kanske man sliter ut den på några år- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser