Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
StefanX

varm VP151-motor

Rekommendera Poster

Jag har en AQ151C (1992) med ny termostat installerad. Temperaturmätaren ligger och pendlar mellan 89 grader upp till 95 grader.!! För varmt känns det som eller ?? När man drar på gasen så kan man ganska tydligt se på temperaturmätaren att termostaten öppnar sig vid 95 grader !!!, tempen sjunker då från 95 grader något ner till ca 90 grader, därefter ligger den och pendlar mellan 90 och 95 grader. Jag har fått synpunkter om att temperaturen är för hög, Eller kan det var så att temeraturmätaren visar fel Vid vilken temp skall termostaten öppna sig? Var sitter giveraren till tempmätaren ? Hur mäter man temperaruren med annan temp ? Är tacksam för alla svar och synpunter om detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Termostaten skall börja öppna sig vid ca. 82 grader och vara fullt öppen vid ca. 92 grader. Efter att den öppnat sig fullt skall temperaturen sjunka några grader. Det låter som din 151 fungerar ganska normalt. Jag tror att temperaturmätaren generellt kan ge en viss missvisning. Tuta och kör. H // Granen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst StefanX

Hej Granen O va härlig att få ett sånt klart och tydligt besked, tack !!! jag har ringt runt till några marinor och fått mer eller mindre diffusa svar och synpunker. En kille på en känd, icke namngiven marina i Gbg sa följande: Oj Oj då har du över 90 grader då måste du byta impeller eller nåt innan motorn skär ihop slut citat. lagom seriöst va :-) Några kompletterande frågor bara: Var ligger egentligen den kritiska tempgränsen, ?? 110 grader eller ? Om jag förstått rätt så skall temperaturen ligga och pendla mellan 85 och 95 grader eller ??, gäller detta alla varvtal ? Öppnar sig termstaten lite granna i början eller öppnar den fullt med en gång ? Skulle vara intressant att mäta hur mycket fel min tempmätaren visar, Kan man på ett enkelt sätt mäta tempen, kan man kanske stoppa ner en vanlig ugnstermometer i värmeväxlaren ?? Om jag upptäcker att tempmätaren visar fel, kan jag i såfall byta ut givaren till tempmäteren, om svar ja, vad sitter givaren i så fall Mycket tacksam för svar och synpunkter på allt detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Joakim Sjödin

Lägg termostaten i en kastrull tillsammans med vatten och stektermometern. Värm vattnet och läs av termometern när termostaten öppnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt termostat? och kanske köpt en bil termostat? marintermostaten öppnar vid 82 grader och biltermostaten öpnar vid 92 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ligger högt och skall så göra! Bara den inte går in på det röda fältet på tempmätaren så är det riktigt. Mätaren mäter Farenheit inte celsius. Därför liggen den så högt har jag fått förklarat. Jag har en 151B där går mätaren upp mot det röda också öppnar termostaten det syns tydligt den går ner lite där efter pendlar den något mot det röda den förhåller sig endast några millimeter från det röda fältet. Men man håller ju alltid koll på mätaren. Blir motorn för varm kan det vara,Tidig tändning,, värmeväxlare igensatt,, termostat,, impeller,, Kamvinkel,,. Det är viktigt att kamvinkeln är satt rätt och att man har rätt tändstift ställ därefter tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...