Jump to content
Friday 16 April 2021
Mrjohan

Yamaha 25hk fyrtakt 2006

Recommended Posts

Yamaha Utombordare där svänghjulet har skavt på två ledare till Primer/magnetventil till förgasaren, jag har inte lyckats få den till att fungerar och har fått informationen att vid 12volt skall nålen sticka ut 7mm, det gör den inte, Frågan är nu om något annat har fått på f...  utav kortslutningen vid kabelbrottet mot svänghjulet.

När jag mäter spänningen då motorn går vid kontaktstyckena mellan magnetventilen så får jag värden med växelspänning 20-70V beroende på varvtal.

Mäter jag med instrumentet inställt för likström visar det 0V.    Har någon en aning om vilka bör värden som det skall vara för att ge givaren rätt värden?

Tar jag bort givaren och håller för tummen för hålet går motorn bra mycket bättre vid gas pådrag. Tacksam för hjälp. 

Magnetventil.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I det du kallar magnetventil sitter en resistor/motstånd vars uppgift är att skapa värme. När motorn går matas resistorn med växelström via det två ledningarna.

 

Resistorn värmer en vax-termostat som likt termostaten i ett kylsystem utvidgar sig då den blir så varm att vaxet smälter. Det är alltså detta som skapar rörelsen. Det är nog riktigt att nålen skall sticka ut 7 mm om du lägger 12 V på ventilen, men som du förstår av konstruktionen tar det tid innan den börjar röra sig.

 

Att du uppmäter höga spänningar obelastat är säkert normalt. Det är inte osannolikt att du har avbrott i ventilens resistor, men mät ventilens resistans så vet du.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svaret det förklarar ett och annat,  Problemet är troligen att den sticker ut 12mm när den är kall och går ut ännu mer när den blir varm. Troligen får motorn alldeles för lite bränsle och orkar ej gå upp i varv i detta läget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det låter som du har helt andra problem än att kallstartfetningen inte funkar. Kallstartsystemet är aktivt ca 5 minuter med extra soppa o luft via denna vaxventil samt lite mer tändning. Efter denna tid har vaxet expanderat såpass av värmen som strömmen från spolen ger att motorn inte får extra luft o soppa via denna kanal och tändningen går tillbaka några grader.

 

Går motorn bättre med ventilen demonterad o tummen för vill jag påstå att det är sannolikt att motorn inte får tillräckligt med mat via de normala kanalerna i förgasaren. Nånstans i arkivet har jag exakta värden hur kallstart-systemet ska bete sej men jag tror som sagt att du har problem nånannanstans..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller helt med och kan inte heller koppla denna funktion till problemet efter lite funderande. Jag tar isär förgasaren i kväll, Bränsle flödar från pumpen så det är inte där i alla fall.

 

Tack för dina inlägg det hjälper mig att förstå vart jag skall leta. Hittade mätvärden på nätet och de verkar stämma bra !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om TS är intresserad att känna till detaljerna, så finns det en tråd där jag och Jarb gått igenom funktionen för en 90 hk Mercury med av Yamahatillverkad powerhead.
Där finns referenser till kallstartsfunktionen såsom den beskrivs i verkstadshandböckerna från Yamaha och Mercury. Även om du har en 25 hk, så är antagligen principen med uppfettning och tändningssänkning densamma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut hur hittar jag tråden? Jag är inte så haj på forum.  Jag tog bort förgasaren ingen skillnad förutom att den efter ett tag enbart går på den nedersta cylindern, gnista är finns på översta.  Jag får köpa nya stift och hoppas på att allt berått på det och byta gummi tätningen/platta överst på förgasaren den var rätt svälld på sina ställen.  Jag skall även ta komp prov när jag får tag på en 18 hylsa. Jag återkommer med hur det går. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag misstänker att det är denna tråd där vi ganska hårt penetrerar enrichment-systemet på systermotorerna Yamaha/Mercury F100/F90 från tidigt 00-tal @guestsson tänker på :)

 

 

Dessa motorer matar dock enrichment-valven från CDI-boxen så vi diskuterade mycket om där var reglering eller inte i systemet och kom nog fram till att det inte var så. Din motor har dock det vanliga systemet där ventilen matas direkt från en spole och när vaxet i ventilen smält ska ventilen va stängd.

 

Efter 5 minuter ska du ha ett utskjut på 14-15mm på ventilen. Vid 1500 rpm ska du ha ca 25VAC från spolen, dess resistans ska va 7 ohm. Ventilens resistans ska va 16-24 ohm vid 20 graders omgivningstemp.

Edited by jarb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skall mäta i morgon, Fick den till att gå relativt stabilt vid kall motor upp till uppskattning 2500 rpm rör jag gasreglaget en millimeter över detta varvtal så stryps eller misständer motorn. Släpper jag på gasen hämtar sig motorn och går hyfsat igen på tomgång, stundtals tappar den översta cylindern under 10-20 s för att sedan gå på bägge igen. Ger du hastig gas misständer och hostar motorn och kväver sig själv.   Jag tackar för bör värdena guld värda. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya stift är aldrig fel o testa o man kan kämpa länge med en motor innan man inser att den är slut så komptest kan spara mycket huvudvärk, du ska ha 12,0-12,7 bar på startmotorn. 

 

Det låter annars spontant som att alla kretsarna i förgasaren inte hänger med. Förgasaren funkar så att ju mer spjällöppning du har ju fler kretsar blir aktiva. När du har isär förgasaren är det viktigt att du identifierar alla dessa kretsar och säkerställer att de är öppna.

 

Speciellt mindre fyrtaktare som denna har väldigt trånga munstycken och kanaler och det behövs inte mycket avlagringar, smuts eller korrosion för att de ska gå illa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla värden är Korrekta, hittade även en kärvande termostat som stod öppen fixade till den och Nya stift nu går den enligt regelboken upp till 3000 varv där börjar den plöddra kämpar jag lite med gasen släpper det och motorn varvar ut.  Jag pausar här och inväntar en ny packning till förgasaren som är beställd återkommer efter byte av detta.  Tack så länge för all hjälp..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy