Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mrjohan

Yamaha 25hk fyrtakt 2006

Rekommendera Poster

Yamaha Utombordare där svänghjulet har skavt på två ledare till Primer/magnetventil till förgasaren, jag har inte lyckats få den till att fungerar och har fått informationen att vid 12volt skall nålen sticka ut 7mm, det gör den inte, Frågan är nu om något annat har fått på f...  utav kortslutningen vid kabelbrottet mot svänghjulet.

När jag mäter spänningen då motorn går vid kontaktstyckena mellan magnetventilen så får jag värden med växelspänning 20-70V beroende på varvtal.

Mäter jag med instrumentet inställt för likström visar det 0V.    Har någon en aning om vilka bör värden som det skall vara för att ge givaren rätt värden?

Tar jag bort givaren och håller för tummen för hålet går motorn bra mycket bättre vid gas pådrag. Tacksam för hjälp. 

Magnetventil.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det du kallar magnetventil sitter en resistor/motstånd vars uppgift är att skapa värme. När motorn går matas resistorn med växelström via det två ledningarna.

 

Resistorn värmer en vax-termostat som likt termostaten i ett kylsystem utvidgar sig då den blir så varm att vaxet smälter. Det är alltså detta som skapar rörelsen. Det är nog riktigt att nålen skall sticka ut 7 mm om du lägger 12 V på ventilen, men som du förstår av konstruktionen tar det tid innan den börjar röra sig.

 

Att du uppmäter höga spänningar obelastat är säkert normalt. Det är inte osannolikt att du har avbrott i ventilens resistor, men mät ventilens resistans så vet du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret det förklarar ett och annat,  Problemet är troligen att den sticker ut 12mm när den är kall och går ut ännu mer när den blir varm. Troligen får motorn alldeles för lite bränsle och orkar ej gå upp i varv i detta läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som du har helt andra problem än att kallstartfetningen inte funkar. Kallstartsystemet är aktivt ca 5 minuter med extra soppa o luft via denna vaxventil samt lite mer tändning. Efter denna tid har vaxet expanderat såpass av värmen som strömmen från spolen ger att motorn inte får extra luft o soppa via denna kanal och tändningen går tillbaka några grader.

 

Går motorn bättre med ventilen demonterad o tummen för vill jag påstå att det är sannolikt att motorn inte får tillräckligt med mat via de normala kanalerna i förgasaren. Nånstans i arkivet har jag exakta värden hur kallstart-systemet ska bete sej men jag tror som sagt att du har problem nånannanstans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med och kan inte heller koppla denna funktion till problemet efter lite funderande. Jag tar isär förgasaren i kväll, Bränsle flödar från pumpen så det är inte där i alla fall.

 

Tack för dina inlägg det hjälper mig att förstå vart jag skall leta. Hittade mätvärden på nätet och de verkar stämma bra !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om TS är intresserad att känna till detaljerna, så finns det en tråd där jag och Jarb gått igenom funktionen för en 90 hk Mercury med av Yamahatillverkad powerhead.
Där finns referenser till kallstartsfunktionen såsom den beskrivs i verkstadshandböckerna från Yamaha och Mercury. Även om du har en 25 hk, så är antagligen principen med uppfettning och tändningssänkning densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut hur hittar jag tråden? Jag är inte så haj på forum.  Jag tog bort förgasaren ingen skillnad förutom att den efter ett tag enbart går på den nedersta cylindern, gnista är finns på översta.  Jag får köpa nya stift och hoppas på att allt berått på det och byta gummi tätningen/platta överst på förgasaren den var rätt svälld på sina ställen.  Jag skall även ta komp prov när jag får tag på en 18 hylsa. Jag återkommer med hur det går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är denna tråd där vi ganska hårt penetrerar enrichment-systemet på systermotorerna Yamaha/Mercury F100/F90 från tidigt 00-tal @guestsson tänker på :)

 

 

Dessa motorer matar dock enrichment-valven från CDI-boxen så vi diskuterade mycket om där var reglering eller inte i systemet och kom nog fram till att det inte var så. Din motor har dock det vanliga systemet där ventilen matas direkt från en spole och när vaxet i ventilen smält ska ventilen va stängd.

 

Efter 5 minuter ska du ha ett utskjut på 14-15mm på ventilen. Vid 1500 rpm ska du ha ca 25VAC från spolen, dess resistans ska va 7 ohm. Ventilens resistans ska va 16-24 ohm vid 20 graders omgivningstemp.

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall mäta i morgon, Fick den till att gå relativt stabilt vid kall motor upp till uppskattning 2500 rpm rör jag gasreglaget en millimeter över detta varvtal så stryps eller misständer motorn. Släpper jag på gasen hämtar sig motorn och går hyfsat igen på tomgång, stundtals tappar den översta cylindern under 10-20 s för att sedan gå på bägge igen. Ger du hastig gas misständer och hostar motorn och kväver sig själv.   Jag tackar för bör värdena guld värda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya stift är aldrig fel o testa o man kan kämpa länge med en motor innan man inser att den är slut så komptest kan spara mycket huvudvärk, du ska ha 12,0-12,7 bar på startmotorn. 

 

Det låter annars spontant som att alla kretsarna i förgasaren inte hänger med. Förgasaren funkar så att ju mer spjällöppning du har ju fler kretsar blir aktiva. När du har isär förgasaren är det viktigt att du identifierar alla dessa kretsar och säkerställer att de är öppna.

 

Speciellt mindre fyrtaktare som denna har väldigt trånga munstycken och kanaler och det behövs inte mycket avlagringar, smuts eller korrosion för att de ska gå illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla värden är Korrekta, hittade även en kärvande termostat som stod öppen fixade till den och Nya stift nu går den enligt regelboken upp till 3000 varv där börjar den plöddra kämpar jag lite med gasen släpper det och motorn varvar ut.  Jag pausar här och inväntar en ny packning till förgasaren som är beställd återkommer efter byte av detta.  Tack så länge för all hjälp..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...