Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Jörgen.E

Byte till ProPulse propeller?!

Rekommendera Poster

Gäst Jörgen.E

Hej! Eftersom min gamla propeller (Yamaha 40hk)var sliten efter ett antal påstötning, blev jag rekomenderad att byta till en ProPulse 9602 propeller istället! Problemet är att båten gräver ner sig vid pådrag, särskilt om man åker själv. Har man passagerare med sig i fören så kommer man upp i planing mycket bättre. Nu får man dra på av bara den för att seeega sig upp till planing, när man väl har är där går det bra så länge man håller farten någorlunda. Men så fort man saktar in för mycket, sjunker man igenom i aktern igen? Jag vet att den går att ställa in, men jag har standard insällningen just nu? Men vad ska jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten gräver ner sig beror inte enbart på hur din propeller är justerad. Prova ex att tilta motorn i olika lägen så märker du var båten uppför sig bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 1: Vad har du för båt? 2: Har du Power-Trim på motorn med en knapp på gasreglaget? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen.E

Har en Mamba 001, typ vattenskid båt, och NIX ingen powertrim. Fungerade bra med den gamla propellern, men inte så bra nu när man bytte till ProPulse. Riggvinkeln är densamma som för den gamla propellern. Och om jag fattat det rätt så finns det inget mer att göra på riggvinkel, då för att kompensera detta skulle man vilja fälla propellern mera framåt om ni förstår vad jag menar, och det går inte att fälla den mer åt det hållet idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Och hur är det om du höjer/sänker motorn på akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har proppen inställd så att du uppnår max varvtal så skulle jag ha börjat med den enklaste lösnings som kostar ca. 250 kr, nämligen en Hydrolizer på kavitationsplattan. Du får då ett bättre lyft i aktern. Om denna åtgärd räcker vet jag inte och ingen annan heller eftersom alla båtar reagerar olika på detta. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon länk till dessa hydrolizer så man kan se hur de ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej det har jag inte, men en bild kanske duger?;-) För övrig hade jag blandat ihop namnet med en annan produkt. rätt namn är Hydrofoil och ingenting annat. Hälsningar: Roddarn

post-6404-1394234396,7581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gå in på Claes Ohlsons hemsida och söka på Trimfena Ultra Fin FX 199kr vill de ha för en sådan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen.E

Hmm ... hur vet jag att propellern är inställd för max varvtal? Jag misstänker att den inställning förändras om jag byter typ av propeller som jag gjort nu, eller har jag missuppfattat det? Sedan vad det gäller att flytta motorn på akterspegeln, så kan jag flytta upp den ca 5cm, det är allt! Kan dessa 5cm verkligen göra någon större skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Din motor har ett rekommenderat maxvarvtal, oftast mellan 5000 och 6000 varv/min. Exakt varvtal står i brukshandvisningen. Dina blad på propulsen justerar du tills du uppnår detta, varje hack på bladen motsvarar ca 300 v/m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan också rekommendera Clas Ohlssons Trimfena. Jag köpte min båt för ett år sen. Det är en Örnvik 510HT med en Evinrude 50 hk. Förre ägaren satte på en ProPulse-propeller. Båten betedde sig som beskrivet. Den grävde ner sig i mellanhastigheter. I år satte jag på Trimfena inför sjösättning. Nu gräver den inte alls ner sig lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen.E

Njae, inte körde vi länge med den gamla propellern, och den var inte så farligt skadad heller. Mest att den såg rätt sliten ut, och vi tyckte det var bäst att skaffa en ny. Typ av ProPulse är jag rätt säker på att den är rätt, eftersom det var båtaffären som rekomenderade den. (om man nu ska lita på dem ;) ) Ska proca med att ändra lite på stigningsvinklarna för att se om det blir någon skillnad, annars får jag väl prova med ditt trimplan istället ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen.E

Inte Trimplan, menade trimfena ... :) Finns det något fiffigt sätt att kolla vilket vartal motorn går i? Jag menar om man justerar propellern, ger man sig sedan ut med full gas och ser efter hur många varv motorn gör? Justerar, provar igen, tills man når rekomenderat varvtal (som enligt vekstad ska vara 5.500v/m)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad du behöver göra är att 1: införskaffa dig en varvräknare. 2: Ställa in Propulse så att maximalt tillåtna varvtal erhålles enligt motorns instruktionsbok. (Obs! Du ska inte övrskrida max varvtal!) Om du följer detta får du ut det mesta som går att krama ut från din propeller förutsatt att motorns kavitationsplatta ligge i jämn nivå med skrovets botten alternativt max 1 cm ovanför. Om du efter detta fortfarande har problem kan du testa Hydrofoilern. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet så är propulse-proppen inte att rekomendera på större motorer änn kring 50 hk, dock vet jag att det råder delade meningar i det mesta och säger inte att min åsikt är den RÄTTA.. På min 85hk fick ja ut lägre hastighet och lägre varv(jaa, ja justerade i alla lägen) eller så hade samma varv men fortfarande låg hastighet men även med högre varv så hade ja dålig fart. fick förklarat för mig av handlare på orten att propulsen är för klen och bladen börjar flexa på större motorer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att Propulsen är för klen och bladen börjar flexa på större motorer tror jag inte ett smack på då den är gjord av ett kompositmaterial som är betydligt starkare ich styvt än t.ex. alu. Däremot ger 4 blad med motstånd i vattnet än t.ex. 3 blad. den ultimata propeller ur just denna synvikel torde alltså vara en en-bladig propeller!! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Roddarn ! Jag har själv köpt en ProPulse propeller i år pga att jag hade kavitation ( dåligt grepp) med den gamla alu vid tvära girar i mellanregistret. Båten Yamarin 5200, 550kg motor 75hk, den gick nu väldigt bra, toppade 31,2 knop (GPS), tror att jag tappat ca 1-2 knop i topphastighet men fått mycket bättre grepp och snabbare planing. Men som sagts tidigare är åsikterna olika, jag är dock mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack alla! :) Verkar finnas mycket kompetens här på forumet, vilket gör en nybliven båtägare lite gladare! Som det ser ut så har jag hela helgen framför mig att testa! Återkommer med erfarenheterna sedan :) Och kavitationsplattan ligger precis i samma nivå som bottenplanet, kollade detta eftersom jag läste en annan tråd om kort/lång rigg. Men med varmätare och verktyg i högsta hugg ser jag fram mot en riktig båthelg, med förhoppningsvis gott väder! :-nojd (Numere som registrerad användare på maringuiden.se)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, till slut när vädret nu tillät så gjorde jag en sväng i sjön för att se om det gick att justera till det hela. Första reflektionen var att när man skulle justera bladvinkeln enligt den skala som finns på propellern, så ändras bladvinkel ytterst lite? Kan så lite verkligen göra någon skillnad? I alla fall, ställde om vinkeln i några olika lägen för att se hur det hela betedde sig. Tycker dock problemet kvarstår, men det är lättare att komma upp i planinng, och man kan åka lite saktare innan man sjunker genom. Dock tycker jag att den går saktare, och även att motorns varvtal ändrats? Så det ma skulle vilja göra nu egentligen är att mäta upp hastigheterna och även motorns varvtal för säkerhetsskull. Varvräknare var finns det? Kostar det multum, eller kan man kanske låna/hyra på någon båtfirma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Upplever du att motorn inte ökar varv lika snabbt som med gamla proppen och inte varvar lika högt så har du troligen en för stor propeller, avseende stigning eller diameter. Testa i så fall att ställa bladen på lägsta stigningen och varvar den inte upp så måste du nog byta propp till en mindre. /Tompa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en begagnad ProPulsepropeller till min Evinrude 50 hk. Jag satte på propellen igår, märkte att båten gjorde bara 18 knop, mot ca 22 innan? Idag var jag och tjejen ute och åkte utanför Styrsö, det kom en stor båt, och min motor chippade till... brukar göra det när det går sjö. Motorn varvar upp rejält, jag tiltar upp och upptäcker att två blad är avhuggna??? Då undrar jag, gick jag på nåt, håller inte bladen för att min motor chippar då och då och jag då redan tappat ett blad tidigare och därför hade en toppfart på endast 18 knop?? Kan bladen förvaras så att de försämras, typ i extrem kyla. Känner lite att jag rädd att lägga massor av pengar på nya blad så går de av så fort som motorn chippar. Tacksam för tips och idéer, Mvh, Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...