Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
BSven

Fungerar din livboj?

Rekommendera Poster

Den i särklass vanligaste säkerhetsdetaljen på våra fritidsbåtar lär vara den klassiska hästskobojen.

Hur är den tänkt att den skall användas?
Jag antar att man skall trä den över bröstet, under armarna men då den är ganska styv i materialet så fungerar detta inte på annat än barn.
På andra sätt är den rätt oformlig att hålla i.

 

livboj_1_1.jpeg.df491f074b7ce83c82aa50b562977615.jpeg

 

De runda, hårda livbojarna finns i två storlekar med 60cm respektive 75cm diameter. Den mindre går inte heller för en vuxen att trä över huvudet och den större tar en stor plats på pushpit.

 

Min tanke är att ha den Baltic hästskoboj som följde med båten som första flythjälp att kasta i vid MOB. De ger den nödställde något att hålla i och besättningen något att hålla ögonkontakt med medan båten vänds och sedan använda en Batlic rescue sling för att få upp personen i båten igen.

 

Har ni provat era "livräddare" och vad använder ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har provat!

Vid en sjöräddningsövning med segelsällskap och sjöscoutkår samt representant från SSRS, på sent 1990-tal, kastades det livbojar och livlinor av olika slag. Dessutom visade en inbjuden livbåtsfirma olika flottar.

 

Mitt kast med hård livboj kunde lika gärna platsa i en av Don Marins skämtteckningar i MAD, jag nästan knockade den stackas figuranten eller skademarkören. Det var från början ett tvåhandskast där livbojen skulle rotera horisontellt i luften ungefär som en frisbee, men vinden ställde bojen på högkant och figuranten som var en bit ut i vattnet fick den i huvudet. Samma sak hände några gånger till när andra kastade, men då hade figuranten lärt sig att ducka.

 

De mjuka hästskobojarna knockar iallafall ingen, men de är svårare att kasta med precision.

Små barn faller igenom dessa (vilket de gör även med den helt runda), och överviktiga har svårt att få dem omkring sig.

 

Jag har en gul hästskoboj på akterpulpit, den är inte kopplad permanent till någon lina. Men ett långt ankarband på rulle finns alldeles intill. Hästskobojen känns mest som en slags dekoration, men den kan ju fungera som markör iallafall om den inte driver iväg från MOB-platsen för snabbt.

Sedan har jag två Hansalinor lättillgängliga samt en lång kastlina med en "apnäve" i ena ändan.

 

Räddningsslinga har jag aldrig testat.

 

Jag är mest orolig för den dagen då barnbarnet eller hunden faller i på öppet vatten.

 

En långhårig irländsk setter föll i en gästhamn för rätt många år sedan nu, hunden hade flytväst, ägaren hade lyckats koppla en båtshake i flytvästens bärhandtag, men vi orkade inte lyfta hunden, men vi kunde styra den in på grunt vatten men det var minsann inte lätt då hunden vanligtvis inte gillade att bada (vilket är anm.värt) och var ordentligt stressad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om barn-barnet brukar bada vid båten (vet inte hur gammalt det är) kan hen ju leka med livbojen. Vi lekte häst med den när vi var små; satt på den med den som ett U. 

Jag har f ö använt den genom att lägga den bakom ryggen, och undrar hur fet man måste vara för att den inte skall passa under armarna..? F ö ersätter den ju inte flytväst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Peter_K säger:

Om barn-barnet brukar bada vid båten (vet inte hur gammalt det är) kan hen ju leka med livbojen. Vi lekte häst med den när vi var små; satt på den med den som ett U. 

Jag har f ö använt den genom att lägga den bakom ryggen, och undrar hur fet man måste vara för att den inte skall passa under armarna..? F ö ersätter den ju inte flytväst. 

 3,5 år i somras, men det var för kallt i vattnet iår för utvidgade vattenlekar på djupt vatten.

När barna var små övades det, även brandövnngar...

 

Hunden tror att livbojen är en bitleksak som skall punkteras, men i nödläge kanske det kan fungera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hästskobojen är bra för att märka ut MOB, jag har ett livbojsljus fäst i den. Vid MOB kastas den i, den nödställde kan simma dit i väntan på räddning. Till den har vi Mobline som är prisvärd och lätt att kasta. http://mobline.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska tveksam pryl. Man får ligga på den och hålla sig i för att inte tappa den, så länge man nu orkar det. Jag har en som jag använder när jag ligger för ankar och badar. Då sitter den i en 20m lina och den flyter snabbt iväg så att linan sträcks rakt akterut. 

Går hyfsat att kasta men blåser snabbt iväg mot horisonten om den inte har ett drivankare. Bör sitta med en lång lina och ha ljus.

Vi hade en badtokig hund, han var duktig på att använda den, simmade in och fick upp tassarna. Obs att det inte ska sitta någon tamp som stänger öppningen.

Rescue sling är en överlägsen produkt för folk som trillar i, de kan få på sig den medan de har kraft kvar och sen går det att hissa ombord vederbörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hästsskobojen är nog mest falsk trygghet, Den är så liten att ingen vuxen kan ha den runt bröstet. Å andra sidan, flytväst på gäller för alla ombord på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tråd om byte av överdrag påminde mig om denna tråd.
Jag hittade denna film som visar olika mer eller mindre avancerade "räddnings"prylar.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker investera i en PLB, troligen det säkraste man kan ha för att bli hittad och förhoppningsvis räddad om man av en händelse hamnar på ett skär, om man kan ta sig så långt levande.

FDD5D005-78A8-4711-829F-75DD05B24878.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag seglar ensam och min hälsa gör att jag sannolikt inte klarar att klättra upp på badstegen om det går lite sjö så jag får helt enkelt inte falla överbord.
Därför ser min enda personliga säkerhetsutrustning ut såhär:

196265228_Sklina.jpg.da1cc732c94f0e0db365cb78e6092c55.jpg

 

Alldeles utanför ruffluckan sitter det en sådan här. Planen är att jag krokar i säkerhetslinan i den innan jag klättrar ut genom luckan och kopplar inte loss den förrän jag är nere igen.
Självdisciplin är nyckeln.
Ftbygel.jpg.aa030626efe69a877c90781c65998a3f.jpg

Livbojar och diverse klätter-/bärgningsutrustning är till för gäster men det skall vara något som fungerar och inte som i filmen ovan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...