Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Bullen77

Ryds 495 GT skrov!?

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Tog bort pluggen i aktern på båten idag och det rann minst ut 100 litet vatten!!! Ska det verkligen vara så mycket vatten där!? Eller är det för att båten ska vara stabilare i sjön!?

 

Bifogar bild!!

Spoiler
Spoiler

 

 

 

IMG_20170910_134503.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det skall inte vara 100-liter vatten i båten. Nånstans läcker det alltid in. Frågan är om det är under hela säsongen eller snabbare. Skaffa en länspump så du kan pumpa ut vatten under säsongen. 

Ligger båten i saltvatten kan du smaka på det om det är salt läcker det in ifrån sjön annars regnvatten/kondens. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då Ryds 495 har ett hål i durken rakt ned mellan skroven så rinner vattnet ned där (såvida du inte pluggat det) har du inte pumpat ut något är det helt normalt.

På båda de 495GT jag haft har jag tätat och satt en elektrisk länspump längst bak på durken och dragit ut slangen genom ventilationsgaller och vidare ut i motorbrunnen. 

DSC00077.JPG

DSC00079.JPG

DSC00080.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft båten så länge, det är pluggat längst bak!! Har en länspump där oxå som du, men borde det inte vara bättre att ha en pump i skrovet under om du förstår vad jag menar!?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo en pump nere i ytterskrovet hade såklart varit bäst, på mina båtar har det dock inte funnits lucka ned dit. Det är bara att köpa en inspektionslucka och börja såga. 

100 liter vatten låter mycket, antingen så är det dåligt pluggat eller så läcker det in någon annanstans. I mina har det alltid funnits vatten vid upptagning men kanske mer 10 liter och min säsong är ganska lång (april > december). 

har du enkel tillgång till ramp så är det ju bara att ta upp den på trailern ett par gånger per säsong och tappa ur. Din bottenplugg är tät? det låg packningsmassa eller tape på den nu när du tog ur den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggen såg inte så fräsch ut, vet du om det finns nya att köpa!? Sen skulle jag gissa att det läcker in vatten vif pulpeten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...