Gå till innehåll
fredag 24 oktober 2025

Rekommendera Poster

Hej! Tänkte kolla här om ni har några tips på vad för fel som drabbat min båt eller motor rättare sagt :)

De är en Mercruiser 5.7l mag -92.

Var ute i helgen o körde som vanligt, drog på lite för att sen slå av på gasen o då hostade den bara till och dog och sen gick den inte att gå igång.. bogserades in till hamn efter ca 20 min när vi va inne hoppade den igång och gick fint tills jag skulle lägga i växeln, då hostade den till och dog igen för att sen inte starta. Ska tillägga att den ibland kan vara svårstartad men har ändå alltid startat innan. Någon som vart med om liknande eller tips på vad det kan vara? Tack på förhand! Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som dåligt bränsle eller igensatta filter i mina öron då jag haft liknande problem med en gammal utombordare. Löstes genom att byta bränsle och filter i mitt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller bensinmotorer kan man generellt säga ungefär så här:

Ett motorstopp som föregås av hostande och dålig gång beror merendels på bränsle- eller luftprpblem.

Om motorn stannar tvärt utan förvarning är det oftast ett elektriskt fel.

Undantag från denna regel är följande:

Värmefel, motor går bra så länge den är kall, men när den gått en stund i normal arbetstemperatur börjar den gå illa, för att sedan dö och vill inte komma igång dör förrän den svalnat.

Då är det många gånger tändspolen som är gammal och dålig, och/eller kondenstatorn. Dessa båda slits ut och åldras snabbt i varma motorrum såsom på båtar. När de då blir varma lägger dom av helt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för svar, den gick ju som sagt rent o fint hela tiden förutom "hosten" då innan den dog, gick ju även skitfint när den gick igång igen andra gången och sen dog igen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...