Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LilleNo

"Pumpande" fock vid kryss

Rekommendera Poster

Bytte till den självslående rullfocken när jag skulle kryssa hem idag, då jag tänkte gå högre mot vind än vad genuan tillåter.

 

Men när jag närmare mig 30grader (börjar säkert redan vid 40 grader)  mot vinden börjar focken vibrera/pumpa, nästan som självsvängning och slutar inte förrän jag faller av ordentligt. Irriterande vibrationer som påverkar hela riggen.

Riggen är ordentligt ansatt (partialrigg) och akterstaget sträckt.

Testar att spänna skotet hårdare och flytta in skotpunkten, men inget tycks hjälpa.

 

Börjar fundera på om de olika hålen i skothornet kan påverka (likt skotpunkten hos en genua). Den har slentrianmässigt varit fastsatt i mitten (av fem stycken fästhål).

 

Är jag ute & cyklar, har ni några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att snörpa tråden i akterliket och/eller underliket?

 

Man har ett ganska smalt spår/vinkel att segla på med självslående fock, genuan är mer förlåtande. Det är tveksamt om du kan klara att gå högre mot vinden än du kan med genuan av flera orsaker om du inte har en synnerligen usel kryssvinkel med genuan. 

 

Ja - hålen reglerar twisten precis som skenan på genuan. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är focken sydd för att vara rullfock? Om inte kanske den har en utbyggd akterrunda som ska stadgas med horisontella lattor, och när de saknas blir akterliket instabilt och ger svängningar i vissa lägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Focken är sydd med 4 horisontella lattor som sitter monterade. Det är ett relativt nytt Boding-segel som sitter på en Plastimo-rulle. När det vibrerar tycks hela förstagsprofilen skaka runt den inre förstagswiren.

 

Ska testa snörpen och bra att jag fick min "teori" bekräftad ang. skothorns-hålen.

Genua rör sig/svajar lite mer förlåtande när jag går högt, men jag har tänkt att eftersom focken kan skotas in (skotvinkeln, med skotskenan) mer så är den lämpligare för kryss.

Redigerad av LilleNo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skotar du kryssfocken för hårt kommer båten bara att tappa fart och stå och stampa; det gäller att testa sig fram vad som är lagom skotning och seglad vinkel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...