Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
JonasX

Råd mottages tacksamt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en äldre Jofa Winth 435 med en Mariner 50hk motor från -79, som jag vill använda i Öresund. Förutom att jag tänkt rusta upp båten i sig har jag funderingar på motorn. Jag tycker den är för tung så att båten ligger dåligt i vattnet samt att den är ganska jobbig att hålla i bra skick. Funderar därför på att byta ut motorn mot en mycket mindre, typ en 15hk. Jag vill bara kunna puttra ut på sundet för en fisketur. Inget mer anvancerat än så. Skulle detta fungera bra och vilken motor skulle då rekommenderas?? Som sagt mottages alla råd tacksamt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den båten hade vi när jag var barn - oj vad mycket minnen från den :) Vi hade en 40hk på den och det var i minsta laget om man ville plana med båten och det var några stycken ombord. 50hk låter effektmässigt helt rätt egentligen. Med 40hk har jag inget minne av att den kändes baktung.

Nu bara jag spekulerar lite men båten är ju gjord för att plana. Lägger du en massa pengar på en 15hk motor som passar dina behov så är ju allt frid och fröjd men misstänker att den blir svårsåld den dagen du vill sälja den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...