Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
callekalmar

Felsöka primerblåsa, dålig bränsletillförsel

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har i en annan tråd här på forumet diskuterat om varför min motor ibland går väldigt dåligt. Ibland går den inte på alla cylindrar. Jag har nu lokaliserat felet till bränsletillförseln och startar därför ett nytt ämne för just det.

Som sagt, Min motor går som en påse nötter ibland. Motorn är en Mercury 50hk 4-takt årsmodell 1999.

Jag pumpar primerblåsan stenhård och startar motorn. I instruktionsboken står inget om att man skall trycka in nyckeln för choke. Det nämns endast något om gasreglaget. När motorn går igång så går den illa men inte alltid. Den ökar inte i varv med full tomgångsgas och dör utan tomgångsgas. Går då bak och känner på blåsan och den är inte hård men inte heller tom. Pumpar den hård men ingen skillnad på motorgången. Efter ca 4 pump på primerblåsan med ca 10 sekunders mellanrum så går den sedan bra. Vid körning går den sedan klanderfritt. Har endast en gång råkat ut för att motorn tappade effekt under körning och det kändes som att den inte gick på alla cylindrar. Gick bak och pumpade 2-3 ggr på blåsan och motorn går bra igen.

Tank, Slangpaket med primerblåsa samt anslutningar till motor och tank är allt från Biltema. Invändig diameter 8mm.

Har någon något tips om vad man kan göra? Hur vet man om en primerblåsa är dålig? Kan bränslepumpen strula?

Har även noterat att tändstiften som för övrigt är nya är blöta men endast halva. Har aldrig sett stift se ut så.

Tacksam för tips och tankegångar! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...