Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
bambilambi

searay 280 sun sport

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

jag är spekulant på en searay 280 ss fr 97 med dubbla 5.7l mercruiser thunderbolt sjövattenkylda.(sägs gått i sjö samt 3 år i bräkt vatten)

vad ska jag kolla extra på?

båten är inte välvårdad.

skrivet har lite skador här och där. ej tvättat. men aldrig bottenmålad.

Killen som har den säger att den blivit servad med oljebyte o filter varje höst samt vinterkonserverade.

Ankarspelet fungerar inte.

ej ce märkt.

3 axlad alutrailer.

 

men jag kan få den för ca 60% av marknadsvärde.

 

sen finns det oljefläck under ena drevet.

han säger att när han fyllde/bytte drevolja och sedan hissade upp drevet så rann de ut. kan det stämma?

 

Redigerad av bambilambi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som kan svara?

hur är det med limpor o knän? är det dubbla uppsättningar per motor?

dom ser rostiga ut på utsidan?

 

Screenshot_20170624-224647.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Detta är väldigt svårt att svara på. Om du inte är hemma på dessa motorer eller båtar överhuvudtaget håller jag helt med modifieradvega om att anlita en besiktningsman.

Limpor och knän är svårt att bedöma från utsidan, man bör ta isär dom för att kunna se skicket men om dom är rostiga på utsidan är risken väldigt stor att det är än värre på insidan.

Nåt som verkar billigt i inköp kan bli väldigt dyrt i längden. Man får försöka se helheten och göra en kalkyl över renoveringskostnaden, och vara beredd på mycket jobb och en hel del kostnader man inte räknat med. Att lämna bort den blir hiskeligt dyrt och i min mening sämre än om man gör det själv men man bör veta litet vad man ger sig på...

Det som är kul är att man lär sig otroligt mycket på att göra det själv, om man tycker det är kul med motorer och mekanik. Och det är en väldigt skön känsla när båten till sist ligger där och man vet hur varje liten del fungerar.

Men som sagt, anlita en besiktningsman är mitt råd också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om detta köpet kommer att sluta med 60% över marknadsvärdet när den är färdig och i skick igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: köp inte båten. 

1 Är båten importerad från USA eftersom den inte är CE märkt? Om så är fallet har motorerna utsatts för stora påfrestningar gällande saltvatten som definitivt sliter snabbare på kylsystemet. Genomgående rost på många ställen förmodar jag då det är sjövattenkylt.

 

Två motorer betyder dubbelt av allt. Dubbla förbrukning, dubbla servicekostnader, dubbla limpor och knän osv..

Två nya motorer kan ligga i framkant inom några år. Om jag var du skulle jag sikta på en svensk båt som gått i svenska vatten och som inte har gamla sjövattenkylda mercrusier motorer.


Leta efter båt med dieselmotor, ex Volvo penta D4. Köp av en båthandlare så du får 3 års konsumentköpelag och allt var det innebär vid dolda fel etc.

 

Inköpspriset bör du inte fokusera på. Det är billigt att låna pengar idag. 

Det som kostar är underhåll och ägande. Givetvis bör du lägga till beräkningen att båten en vacker dag ska kunna säljas och bör då vara attraktiv på marknaden. Jänkarbåtar med gamla förgasarmotorer är inte attraktiva idag. Om båten inte skänks bort såklart.

 

Kolla båtar med singelmontage= 1 st motor.

Ex nimbus 27s nova.

Finns en hel del på blocket.

 

Nyare båtar betyder billigare ägande.

Sålänge du kan ligga ute med pengarna. Men somsagt. Det är billigt att låna pengar idag. 

Lycka till!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Jag har haft en lite äldre Searay 250 sundancer och min erfarenhet är att kan man inte meka själv så kan det bli väldigt dyrt och jobbigt. Det kan ta hela glädjen ur båtägandet.

Den var inte heller CE märkt men det var inget som märktes av på något sätt.

 

Något går alltid sönder och kostar mer än man kan tro.

Är du ändå sugen på båten så låt en besiktningsman titta på den precis som någon mer föreslog.

 

Redigerad av henke_250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara påpeka en sak om CE-märkning av amerikanska båtar. Det är det största handelshindret genom tiderna.

Amerikanska båtar har ett säkerhetstänk som vida överstiger det som finns i Sverige så rent praktiskt har detta ingen betydelse alls. 

Vad beträffande skicket på båten så är det ju lätt att dra felaktiga slutsatser om motorernas status genom att titta på resten av båten. Faktum är att många av dessa båtar används till kortare bad och solturer så maskinerna behöver inte ha gått så långt. Kolla med ett diagnosinstrument hur många timmar maskinerna gjort.

I övrigt får man väl dra slutsatsen av att man får vad man betalar för... Fördelen är att denna båt är bestyckad med Mercruiser, reservdelar kostar en bråkdel av vad de till Volvo Penta gör...

Har själv en Volvo Penta och det misstaget kommer jag aldrig göra om...

 

Lycka till nu...

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...