Lorelius 11 Postad 8 Juni , 2017 Hej! Jag har en Lombardini 1404, årsmodell 2011, diesel, till min Albin 82. Den har alltid startat direkt efter glödning och direkt lagt sig på en fin tomgång. Nu, när jag inte haft igång den på ett tag, typ ett dygn eller mer, så är den mer svårstartad. Den kräver lite gaspådrag och har väldigt ojämn tomgång till en början. När den är varm startar den direkt,som vanligt. Det är ju inget jätteproblem, den går ju igång. Men det är ändå en försämring, och tyder väl på att något är fel? Så till frågan, vad kan det vara? Var ska jag börja? Jag har bytt olja och impeller nyligen. Det jag inte gjort, som enligt manualen ska göras är byte av bränslefilter, eftersom det ser rent ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Juni , 2017 Du skriver att bränslefiltret ser rent ut, har du haft loss filtret? Har du luftat bränslesystemet? Det lutar enligt din beskrivning åt att du har luft i systemet, läckage någonstans, luft läcker in långt innan bränsle läcker ut! Lite allmänt om bränslefilter; så länge filtret sitter orört filtrerar det bränslet bättre och bättre, ända tills det blir igensatt. Har filtret av någon anledning varit avtaget/ lossat ska det bytas då det under olyckliga omständigheter kan komma orenheter ner i det område där redan filtrerat bränsle normalt befinner sig, dessa orenheter har då fritt tillträde till pump och insprutare som inte är konstruerade att prosessa annat än rent bränsle. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 8 Juni , 2017 Tack så mycket Pentax! Jag har inte luftat systemet. Ska prova det! Du skriver att bränslefiltret ser rent ut, har du haft loss filtret? Har du luftat bränslesystemet? Det lutar enligt din beskrivning åt att du har luft i systemet, läckage någonstans, luft läcker in långt innan bränsle läcker ut! Lite allmänt om bränslefilter; så länge filtret sitter orört filtrerar det bränslet bättre och bättre, ända tills det blir igensatt. Har filtret av någon anledning varit avtaget/ lossat ska det bytas då det under olyckliga omständigheter kan komma orenheter ner i det område där redan filtrerat bränsle normalt befinner sig, dessa orenheter har då fritt tillträde till pump och insprutare som inte är konstruerade att prosessa annat än rent bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Juni , 2017 (redigerade) Filtret är väl gjort av papper och papper gillar inte vatten utan svullnar och då blir det trots att det ser rent för högt motstånd, för högt motstånd ger ruskande tomgång och även högre motortemp vid belastning. Men blås även ren ledningen så du inte har dieselsnor i den. Redigerad 8 Juni , 2017 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 8 Juni , 2017 Tack Nikita Lord! Filtret är väl gjort av papper och papper gillar inte vatten utan svullnar och då blir det trots att det ser rent för högt motstånd, för högt motstånd ger ruskande tomgång och även högre motortemp vid belastning. Men blås även ren ledningen så du inte har dieselsnor i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 8 Juni , 2017 Tack Nikita Lord! Filtret är väl gjort av papper och papper gillar inte vatten utan svullnar och då blir det trots att det ser rent för högt motstånd, för högt motstånd ger ruskande tomgång och även högre motortemp vid belastning. Men blås även ren ledningen så du inte har dieselsnor i den. Har du kollat att glödningen fortfarande fungerar på alla cylindrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 8 Juni , 2017 Bra synpunkt! Nej, hur gör man det? Tack Nikita Lord! Filtret är väl gjort av papper och papper gillar inte vatten utan svullnar och då blir det trots att det ser rent för högt motstånd, för högt motstånd ger ruskande tomgång och även högre motortemp vid belastning. Men blås även ren ledningen så du inte har dieselsnor i den. Har du kollat att glödningen fortfarande fungerar på alla cylindrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 8 Juni , 2017 Hur länge ruskar den och skakar den när du startar den, 10-20-30 sek eller flera minuter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 8 Juni , 2017 Hej! Jag har en Lombardini 1404, årsmodell 2011, diesel, till min Albin 82. Den har alltid startat direkt efter glödning och direkt lagt sig på en fin tomgång. Nu, när jag inte haft igång den på ett tag, typ ett dygn eller mer, så är den mer svårstartad. Den kräver lite gaspådrag och har väldigt ojämn tomgång till en början. När den är varm startar den direkt,som vanligt. Det är ju inget jätteproblem, den går ju igång. Men det är ändå en försämring, och tyder väl på att något är fel? Så till frågan, vad kan det vara? Var ska jag börja? Jag har bytt olja och impeller nyligen. Det jag inte gjort, som enligt manualen ska göras är byte av bränslefilter, eftersom det ser rent ut. Har du prövat att dra åt spridarna??? Jag hade samma symptom som dig och det visade sig att några av spridarna inte var åtdragna ordentligt. Lycka till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 8 Juni , 2017 Jag har haft sådana symptom, det krävdes mer gas och jag behövde starta motorn på ca 100-1100 varv och hålla den där en kort stund, sedan kunde jag dra ner på tomgången och allt var då normalt. Felet var en skada på bränsleslangen ( sugledningen ) i anslutningen till vattenavskiljaren. När motorn stängdes av rann bränslet tillbaka till tanken - från vattenavskiljaren till tanken blev det tomt i slangen. Motorn startade på dieseln som fanns i pumpen och den fick jobba ett litet tag innan det kom tillräckligt med bränsle via sugledningen som var delvis tom vid starttillfället ( från vattenavskiljaren till tanken ) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 8 Juni , 2017 Den ruskar i kanske 10-20 sekunder. Sedan normalt. Hur länge ruskar den och skakar den när du startar den, 10-20-30 sek eller flera minuter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 8 Juni , 2017 Ska prova det! Tack så mycket! Hej! Jag har en Lombardini 1404, årsmodell 2011, diesel, till min Albin 82. Den har alltid startat direkt efter glödning och direkt lagt sig på en fin tomgång. Nu, när jag inte haft igång den på ett tag, typ ett dygn eller mer, så är den mer svårstartad. Den kräver lite gaspådrag och har väldigt ojämn tomgång till en början. När den är varm startar den direkt,som vanligt. Det är ju inget jätteproblem, den går ju igång. Men det är ändå en försämring, och tyder väl på att något är fel? Så till frågan, vad kan det vara? Var ska jag börja? Jag har bytt olja och impeller nyligen. Det jag inte gjort, som enligt manualen ska göras är byte av bränslefilter, eftersom det ser rent ut. Har du prövat att dra åt spridarna???Jag hade samma symptom som dig och det visade sig att några av spridarna inte var åtdragna ordentligt. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 8 Juni , 2017 Låter precis som felet jag har! Tack så mycket! Nu har jag lite uppslag! Jag har haft sådana symptom, det krävdes mer gas och jag behövde starta motorn på ca 100-1100 varv och hålla den där en kort stund, sedan kunde jag dra ner på tomgången och allt var då normalt. Felet var en skada på bränsleslangen ( sugledningen ) i anslutningen till vattenavskiljaren. När motorn stängdes av rann bränslet tillbaka till tanken - från vattenavskiljaren till tanken blev det tomt i slangen. Motorn startade på dieseln som fanns i pumpen och den fick jobba ett litet tag innan det kom tillräckligt med bränsle via sugledningen som var delvis tom vid starttillfället ( från vattenavskiljaren till tanken ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 12 Juni , 2017 Så, utan att jag gjort något alls, startar den direkt med perfekt tomgång. Vad tyder det på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser