Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Kvinnornasman

Landström

Rekommendera Poster

Absolut, enkelt och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Jag har köpt min första båt och har bestämt mig för att göra den enkla versionen av landström. 

 

Vad tror ni om att köpa denna? 

https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/anslutningar/portabel-jordfelsbrytare-sladd

 

Den 10mA och det är vad jag har läst många som rekommenderar detta? Då skulle man kunna ha den till att ladda mobilen, batterier eller ha en värmefläkt när man ligger till kaj. 

 

 

Mvh

Martin 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, enkelt och bra.

 

 

Det här med att ja en JFB även på en enkel sladd beror på att man inte kan lita på el-centralerna i land eller? Eller vad beror detta på?  

 

Kan förstå att det blir mer seriöst om man har "riktig" landström och man har mycket utrustning ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en sådan. Har bara använt den ett år, verkar göra sitt jobb, men har aldrig slagit av.

 

Den finns på andra ställen billigare. Köpte nog min på kopplat.se för dryga 300 kr. Finns även utan stickkontakt och sladd. Den kostar 200kr. Köpte just en sådan till lilla ht båten och skall montera den på en grendosa.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/grenuttag-gelia-3-v-jord-05m-3g25-ip44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att ja en JFB även på en enkel sladd beror på att man inte kan lita på el-centralerna i land eller? Eller vad beror detta på?  

 

Kan förstå att det blir mer seriöst om man har "riktig" landström och man har mycket utrustning ombord. 

 

 

Att man bör/ska ha en egen JFB beror på att man inte bör lita på att det finns en fungerande på bryggan. En billig försäkring.

 

Har man bara landström några gånger för att ladda mm så är en sladd ett alternativ till en fast och relativt dyr landström ombord.

Själv ligger jag sällan i en gästhamn och de få gångerna brukar jag dessutom inte ha behov av landström. De gångerna jag har haft behov så har det räckt med en sladd.

Sen fick vi ström både på bryggan och på vinterplatsen och då kändes det motiverat med fast landström ombord, men då ska det vara en korrekt, isolationsprovad anläggning med godkända grejer ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en sådan. Har bara använt den ett år, verkar göra sitt jobb, men har aldrig slagit av.

 

Den finns på andra ställen billigare. Köpte nog min på kopplat.se för dryga 300 kr. Finns även utan stickkontakt och sladd. Den kostar 200kr. Köpte just en sådan till lilla ht båten och skall montera den på en grendosa.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/grenuttag-gelia-3-v-jord-05m-3g25-ip44

 

Tack för tipset, då köper jag nog den för dryga 300 på koppla.se  Och den grendosan du länkade verkar ju bra. 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det här med att ja en JFB även på en enkel sladd beror på att man inte kan lita på el-centralerna i land eller? Eller vad beror detta på?  

 

Kan förstå att det blir mer seriöst om man har "riktig" landström och man har mycket utrustning ombord. 

 

 

Att man bör/ska ha en egen JFB beror på att man inte bör lita på att det finns en fungerande på bryggan. En billig försäkring.

 

Har man bara landström några gånger för att ladda mm så är en sladd ett alternativ till en fast och relativt dyr landström ombord.

Själv ligger jag sällan i en gästhamn och de få gångerna brukar jag dessutom inte ha behov av landström. De gångerna jag har haft behov så har det räckt med en sladd.

Sen fick vi ström både på bryggan och på vinterplatsen och då kändes det motiverat med fast landström ombord, men då ska det vara en korrekt, isolationsprovad anläggning med godkända grejer ombord.

 

Ja jag känner att det blir en dyr installation så vill nog testa och se hur detta funkar. Har ju en solcell också som hjälper till ganska bra. 

 

Men tusen tack för informationen. 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...