Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Mattias

Plexiglas

Rekommendera Poster

Gäst Mattias

Är det någon som har ett bra tips för hur man kan få plexiglas i framrutan klart och fint igen? Min ruta har blivit grådassig (mjölkaktig). Detta är ganska störande om man inte kan få ut skallen och titta över rutan. Tacksam för svar! Mvh / Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindrutor av plexiglas blir med tiden repiga av slitage och mjölkiga av solljuset. Rutan vill inte se ren ut hur mycket man än tvättar. Plexi är plast och kan poleras med samma medel som gelcoat. En omgång med fin båtpolish ett par gånger per säsong håller plexin glasklar (både in- och utsida). Smårepor och riktigt shaskiga rutor kan poleras med autosol först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Art CF-202103 Klara rutan 250ml. Plast & vinyl och plexiglas polish. Har inte testat det själv men det kan ju vara värt ett försök [LINK]www.bernberg.se/shop/indexboatcare.html[/LINK] Lycka till! Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Tack för tipset med Klara rutan. Detta lät som ett bra alternativ och jag har beställt en flaska för att prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som det tidigare har sagt så fungerar vanlig rubbing väldigt bra. Själv går jag på med en mild bilrubbing. Denna tar bort rätt mycket repor och grånad/gulnad. Efteråt kan det vara bra att gå på med ytterligare en rubbing som är ännu mildare än den första. Den har till uppgift att ta bort eventuella poler-rosor som kan ha uppstått i det första läget. Sist kan man man med fördel lägga på ett lager vax. Vaxet både skyddar och fyller i de eventuella repor som man inte kan ta bort helt och fullt. (Alla smårepor försvinner dock.) Jag använder bilvax som är samma produkt som båtvax men till ett betydligt billigare pris. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...