Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
TobiasLager

"Prickar" på kölen, är det osmos/plastpest?

Rekommendera Poster

Hej,
 
Efter att ha varit nere vid båten igår och idag så har jag noterat ”prickar” på ena sidan av kölen. De var inte där förra våren, i höstas, vid tillsyn under vintern och ej tidigare i veckan (finns bildbevis).
 
De är helt släta och det kommer ingen vätska när jag skrapar med kniv. Färgen i området sitter ganska löst (dåligt förarbete förra säsongen). När jag skrapar bort färgen in till nästa gamla färglager så ser det fint ut och är helt slätt (se bild). Jag tänker att det är någon typ av kondens mellan gelcoat/färglager och inte osmos/plastpest. Det är som sagt bara på ena sidan, helt släta och utan någon vätska i.
Vad tror ni? 
 
Planen just nu är att förarbeta lite bättre i år innan målning och vi har funderingar på att blästra och epoxybehandla nästa höst/vår.
 
 
Med vänliga hälsningar,
Tobias
 

 

post-81752-0-08866900-1491764307_thumb.jpg

post-81752-0-31693000-1491764315_thumb.jpg

post-81752-0-94224000-1491764322_thumb.jpg

post-81752-0-70326200-1491763866_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fukt som trängt in under färgen eller kondens som bildats eftersom färgen sitter löst. Ingen fara, skrapa av och gör om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite intressant, jag själv upptäckte detta fenomen just på min köl. På ena sidan så var det prickar eller att färgen hade lossnat. Men på andra sidan så såg det just som du visar på bilderna och det var just på kölen som du beskriver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Tack för svar. Jag tror att det beror på kondens. Den sidan av kölen som fått prickarna är också den som får mest sol och således har störst temperaturväxlingar mellan dag/natt. Jag ska skrapa bort all lös färg, återkommer om jag mot alla förmodan träffar på något annat än gammal bottenfärg =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...