thundergod 101 Postad 1 Februari , 2017 Ytterst tveksamt om 50hk 4t skulle orka. Vi hade en styrpulpetare, Yamarin 4730, 4,70 lång och lättare än din båt. Den hade en 50hk 4t och toppade visserligen ca 30 knop och gick helt ok även med last. Visst. Vill du bara få ut 25 knop så kanske det möjligen skulle funka med en mindre propp, dock viktigt att motorn inte övervarvar. Skulle dock rekommendera en större motor för att inte riskera besvikelser framöver.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beardface 0 Postad 1 Februari , 2017 Båt: Jofa Winth ht 555 Nuvarande motor: Evinrude 50 hk 2-takt -89 vro Båten är typad för 70 hk och förstärkt. För mina behov har kraften och farten varit fullt tillräcklig 27 knop med packning och 3 personer. Motorn behöver dock vissa reparationer, ny el-tilt motor, fel sökning pga att den inte laddar osv. Tänker att kostnaden för detta överstiger värdet av motorn och funderar därför på att byta mot något likvärdigt. Funderade först på en 90-tals 2-takt 70-90 hp men de är inte lätta att få tag på. Pratade med en återförsäljare som menade att en 50 hk 4-takt skulle göra jobbet lika väl som min gamla 2-takt. Jag är inte ute efter att åka fortast möjligt men vill ha möjlighet till bekväm planing och 25 knop ca. Han menade på att toppfart inte förändras utan snarare tiden till toppfart. Jag är är medveten om debatten 2-takt vs 4-takt fördelar och nackdelar osv. Vad jag undrar är om återförsäljaren har rätt i sitt påstående att en 50 -hk fyrtakt skulle uppnå samma resultat som min gamla Evinrude, dvs plana och runt 25 knop. Den eventuella motorn är en Mercury tidigt 00-tal. Kostnaden får jag fundera på när jag vet vad han vill ha för motorn. Men det skulle vara gott att komma lite längre utan att lasta båten full med dunkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 1 Februari , 2017 Troligen blir du besviken på accet på fyrtakt, men njuter av tystnaden och frånvaro av oljedoft. Varför inte en 60 eller 70hk fyrtakt istället. Marschfart på lägre varv och bättre bränslekenomi kanske rent av om du tycker 25 knop är ok. Dessutom mer lättsåld båt om du en dag vill sälja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 1 Februari , 2017 Jag hade fixat den gamla om jag var nöjd med den. Motor till trim/tilt verkar kunna gå att få tag på för ca 1000 kr. Ny laddspole ca 500 kr eller om det är likriktaren ca 500 kr. Allt inklusive frakt. Här kan du få fram reservdelsnummer att googla på: http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1989/parts.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser