Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
kads

Ekolodsgivare - placering

Rekommendera Poster

Kan/bör man placera en ekolodsgivare typ inombords (i aktern) på en Ryds styrpulpet 515GTX. Vill helst slippa borra hål i båten. Har frågat på marinan men får ett flummigt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dom påverkade mitt i veckan? En båt med ganska klent skrov kan du nog med gott resultat göra montering på skovbotten utan att ta hål. Man plastar fast en rörstump på något lämpligt ställe (helst så horisontellt som möjligt) som man sedan häller en vätska i t.ex vatten. Sedan sänker man ner givaren i den så ljudvågorna går igenom skrovbotten. Glöm inte att svampa ur den på hösten. Man kan även ta andra harmlösa vätskor som inte fryser till fast form t.ex ricinolja, glycerin osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Hej Jag hittade detta tips på marinan.com och provade det på min nya S56 med mycket bra resultat Vi har monterat aktergivare på en Flipper Flash med utmärkt resultat. Den ska sitta på sidan där propellerbladen går ner för att undvika bubblor. Givaren sitter ca 5 cm innanför trimplanet, vilket är ca 2 dm från mitten längsleds. Den sticker ner någon cm från bottenlinjen. För att slippa borra hål i akterspegeln limmade vi ihop några plexiplattor från ClasO, och den limmades i sin tur på akterspegeln (marinepoxy). Givaren skruvades fast i plexiklumpen. Då gick det lätt att få den i horisontellt läge Lycka till /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...