Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
yzrej

Bästa släp för en Buster Magnum !

Rekommendera Poster

Jag har idag en Buster Magnum. Jag ville ha ett LGF-släp  till den och blev rekommenderad att köpa ett Fogelsta ST20024T. (en boogie pga ganska mjuk och sandig upptagningsramp). Sagt och gjort.

Jag har använd den en gång vid upptagning och blev lite besviken.

1.Den främsta kölrullen och manuellt justerade sidorullar fyller ingen som helst funktion, det saknas minst 30 cm för att botten skall nå kölrullen

2.Om man inte kommer exakt rakt på första vaggan så är det i princip omöjligt att få vaggan sköta jobbet, dvs att båten tvingas till att ligga i centrum. Det gör att vaggan inte belastas jämt.

3. Väl på land, när man arbetar med båten (tvättar inuti, sätter upp ställning för pressening som sitter i pulpiten etc) ligger den inte still i vaggan utan lutar något  från sida till sida beroende på var man står i båten.

4. När man vinschar in båten fastnar bandet på de stoppklyckor som är monterade på tornet (pga av konstigt vinkel som bildas mellan draggögglan  på båten och vinschen.

Jag funderar allvarligt på att sälja eländet och köpa en ny vagn som är mer anpassad till just Buster Magnums skrov. Jag har blivit rekommenderad ett släp från Bålsta släp som heter LGF 2000TU. Jag har hört att det är mycket bra, min granne använder en mindre modell (LGF-1250u) till sin Flipper och är mycket nöjd, särskild med vaggan, det är tydligen en barnlek att ta upp båten.

Nu till mina frågor: Är det jag som är källan till alla fel eller är det släpet som helt enkelt inte passar båten? 

Är det någon Buster ägare som har någon av vagnarna och kan berätta om sina erfarenheter?

Bålsta släpet känns just nu som ett bättre alternativ men som det heter "bränd barn skyr elden" 

Tacksam för alla goda råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<När man läser din text verkar det som det mesta är feljusterat.

Och det kan man knappast klandra tillverkaren för, knappast heller trailerhandlaren, om det inte är så att man köpt ekipaget i ett paket.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter även i mina öron som att vagnen inte är inställd för din båt.

Med hjälp av en tumstock, en domkraft och en hylsnyckelsats så justerade jag så väl ner vinchtornet (så att vinschen inte lyfte båten), flyttade ut och sänkte sidostöttorna (bägge stabilitet när båten låg på trailern) samt flyttade bak den främre kölrullen (då min båt var kortare än den som tidigare använts, på denna trailer).

Var till en lätt styrpulpetsbåt, så inte allt för krävande, men proceduren är rätt likvärdig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på lite bilder av trailers du nämnt i din fråga, och jag anser inte att du vinner något på att byta trailer.

Satsa några timmar på att justera den du redan har, kanske med hjälp av någon bekant med vana av att traila båtar.

Återrapportera gärna hur det lyckas.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...