Jump to content
Saturday 20 July 2024
Sign in to follow this  
JonasAx

Köra KAD44 utan impeller

Recommended Posts

Har någon erfarenheter av att provstarta och ev. varmköra en KAD44 eller liknande på land utan att ha monterat impellern?

Tar tätningen på impelleraxeln skada av att gå torr?

/Jonas 

Jag skulle oroa mig mer för avgastemperaturen då du inte får någon kylning på avgaserna.

OK. Bra synpunkt.

Har ingen avgasslang men antar att ni menar bälgen vid avgaskröken?

Det brukar vara en slangstump mellan knät och drevet och sen har du oftast en slang nere vid drevet under vattnet. 

Båten ligger på land och bälgen mellan drevet och skölden är bortplockad så den klarar sig. 

Bälgen efter avgaskröken från turbon är nog den som blir högst påkänd temperaturmässigt.

Tanken var lite tomgångskörning för att fixa lite luftläckage och kontroll av övriga ev. läckage på motorn.

Dock känns det som om ingen har tidigare erfarenhet av detta så jag tänker inte experimentera med detta.

Edited by JonasAx

Det går alldeles utmärkt! Jag gör ofta så när jag vill köra motorer på land utan att koppla sjövatten. Avgaserna är inte speciellt varma när motorn körs utan belastning. Man kan köra en halvtimme om man vill utan att något blir för varmt. Detta gäller dieselmotorer. På bensinmotorer bränner man upp avgasslangen ganska snabbt.