Gå till innehåll
fredag 19 december 2025
petter_b

EGT-mätare / -larm

Rekommendera Poster

Jag tänkte försöka fixa en mätare för avgastemp (EGT), det lär vara det bästa sättet att övervaka att motorn inte blir överhettad. E.v. bygger jag något baserat på Andruino under vintern. 

Mina frågor:

1. Ska man mäta tempen på de rena avgaserna eller på avgaser + kylvatten. D.v.s. ska sensorn innan eller efter punkten där kylvattnet blandas med avgaserna?

2. Ska behöver man göra hål i avgaskröken för att verkligen få in sensorn i röret eller räcker det med att mäta utanpå avgaskröken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgastemperatur ska mätas inne i röret och innan vattnet kommer in, helst en per cylinder.

På en diesel så berättar avgastemperaturen belastning på cylindern samt om bränsleventil/pump/ventiler fungerar som de ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Ett skäl till att mäta temperatur på våta avgaserna är att detektera problem med råvattensystemet.

Om råvattnet fallerar så stiger avgastemperaturen direkt och man får ett larm innan motortemperaturen stiger, då kan man stänga av motorn och felsöka utan att något tagit skada.

Det går att bygga själv men b.l.a Vetus har fördiga lösningar.

Givaren kan monteras i vattenlås, i avgasslang http://www.vetus-online.com/udst_dnings_system_temperatur_alarm-c-367_942_1748.html?language=se

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man hålla koll på att sjövattenkylningen fungerar så är det enklaste en "anliggningstermostat" mot avgasröret. Kostar några tior. Enklaste inkopplingen är att sätta termosten parallellt över bef. tempgivare.

Att mäta temperaturen på de våta avgaserna ger ingen uppfattning om last eller ventilernas funktion.

Det finns inget bättre sätt att hålla koll på en diesel än att mäta avgastemperatur, helst då en givare per cylinder. Har man turbo så mäter man både före och efter turbon.

Biltema har en avgastemperaturmätare 32281 för 469 kr.

Bygger man själv så köper man rostfria "K-typ" givare på eBay för några tior styck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har surfat runt litet under semestern och blev inspirerad av https://bitbucket.org/R_P_Ryan/enginemonitor/wiki/Home.

Jag tänkte nog mest på att övervaka kylsystemet. Att ha en sensor per cylinder verkar litet overkill men man kan ju åtminstone leka med tanken.

Om jag nu kunde mäta avgastempen vid varje cylinder, hur vet man vad som är bra eller dåligt?

På mina motorer leds avgaserna direkt in i värmeväxlaren och det är bara 4 kanaler men 6 cylindrar. Om man kunde borra i dessa utan att demontera värmeväxlaren kanske det är görbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela övervakningen är nog lite overkill men det är en kul grej och bra övervakning är aldrig fel.

Tillverkarna brukar ha uppgifter på vad som är en bra maximal avgastemperatur. Men den viktigaste informationen är om någon cylinder avviker.

Här är en användbar givare:

http://www.ebay.com/itm/2M-K-Type-Stainless-Steel-Braiding-Thermocouple-Temperature-Measurement-Sensor-/281677902497?hash=item41954fb2a1:g:swkAAOSwBahVbZL-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Tejena petter_b.

Tala gärna om vilken lösning du valde och vilka erfarenheter du har av systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem. Men håll inte andan (som man brukar säga på engelska). :-)

Tejena petter_b.

Tala gärna om vilken lösning du valde och vilka erfarenheter du har av systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...