Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
575fredrik

Hjälp med Tv antenn

Rekommendera Poster

Hej.

Jag behöver hjälp med att välja Tv antenn.

Jag hade en gammal Glomax som funkade skit, så jag köpte en ny på Kjell (Luxorparts nr:30301)

Ny kabel med F-kontakter och matar 5v från Tv'n och vips så fick jag in alla kanaler vid bryggan. Nu har vi legat ute några dagar och då funkar bara 1'an och 2'an 100% i styrka och 100% i kvalitet. Övriga har 100% styrka och 0% i kvalitet. Jag blir slut på dessa antenner och behöver tips från er.

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med styrka och kvalitet men för att en antenn ska funka bra när man ligger i lä bakom ett högt berg behövs ordentlig höjd.

Andra saker som ordentliga antennkablar med justa kontakter (noga monterade) och antennförstärkare är också nödvändiga.

När du skriver att ni legat ute flera dar, betyder det på samma ställe eller har ni flyttat er?

Har ni tittat på den hemsidan som beskriver var tv-masterna är placerade? Tror det är Terracom.

Har ni gjort om kanalsökningen? Ofta när man flyttar sig så kommer man in på en annan sändares område och där ligger kanalerna på andra frekvenser.

En av nackdelarna med att ha motorbåt är ju att man inte får upp antennen lika högt som seglarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Signal styrka och kvalitet kan man se på mottagaren (Tv'n) bästa installations kabel med F-kontakte. Samma sändare som vid bryggan och fri sikt mot masten.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och du var säker på antennförstärkaren får spänning och funkar?

Kjell är ju väldigt trevliga och tar reklammationer utan knot.

Jag har lurat mig på att alla stora sändarmaster utefter kusten inte sänder television, jag hade tidigare en riktantenn nämligen, som man då fick vrida mot nån bra sändare.

Nu skriver du inte var du befinner dig, men som sagts, signalerna går inte igenom berg.

I Bohuslän är det svårt med olika radio mottagningar.

Vi var i Grebbestad och det skulle absolut kollas på något avsnitt av "Barnmorskorna i Eastend" men tv'n hittade inte en endaste kanal, och då står det en stor sändarmast uppe på berget bredvid hamnen, troligtvis går då signalerna rakt ut från masten och når inte det omedelbara närområdet, om nu denna mast säner tv, jag kollade aldrig på Terracoms hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har båten ligger i Öregrund. Det lustiga är att jag hade alla kanaler i början.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering. Jag fick en tv för några år sen. Köpte antenn från biltema. Riggade upp provisoriskt påen pinne. Fick ej in något.

Måste man ha typ boxer eller finns gamla analoga signaler kvar.

Tog hem antennen för att prova hemma men det har inte blivit av.... e väl inte prio 1-99 egentligen men.... vore ju kul att det funkar... innan jag stuvar undan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Analoga nätet är borta, utom för oss som har kabeltv. Alla nyare apparater klarar digitalsignalerna, det ska stå något om DVB-T. De fria kanalerna får man in, övriga kräver Boxer-kort.

Jag fick en ny Tv för ett tag sen och gjorde en kanalsökning. 9 kanaler kom upp men alla kodade. Gjorde en ny sökning och då kom de fria kanalerna, 1,2,4,6. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade nog inte med nån box eller modern tv.

Testar hemma... fast efentligen... skitsamma nu om antennen inte skulle funka. Garantin e nog ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just det, TV signalerna är ju sen en del år tillbaka bara digitala. Men jag förutsatte att ts har en modern digital tv, eller då en box mellan antenn och tv'n.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också närkt att men ibland får göra mer än en sökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...