aleexlindstrom 0 Postad 7 Juli , 2016 Tjenare Jag har nästan nyss köpt mig en båt med en äldre Mercury 60hk 2t motor. Jag hann inte köra nå mycket alls innan den bestämde sig för att skära. Tog då hem den och öppnade upp och såg då att översta kolven var i bitar.. Fick med en likadan reservdelsmotor som hade mycket fina kolvar så bestämde mig för att byta hela ''blocket'' till den skurna motorn så då fick tändplatta och allt följa med. När motorn sedan skulle teststartas så gick den igång i någon sekund och dog sedan av med en avgasknall. Den hostar och knallar konstant när man ska starta den och ibland så går den som sagt igång någon sekund. Tändkablar sitter rätt och tändstiften är ny. Är inte så high på båtmotorer så behöver verkligen lite hjälp på traven så att jag får igång den innan säsongen avslutas. Tack på förhand. MVH Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 8 Juli , 2016 Låter som om tändinställningen kan ha blivit fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 8 Juli , 2016 Tror på Mange249 ide om tändinställningen. Då den startar så får den bränsle och gnista och ger den "avgasknall" tyder allt på tändinställnngsfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aleexlindstrom 0 Postad 8 Juli , 2016 Jo har gått i dom tankarna jag också. Dock så stuper jag på de då jag inte har en aning om hur man ställer in tändningen rätt på en båtmotor. Vet ni hur man går tillväga ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juli , 2016 Hej, finns hyfsat bra verkstadshandböcker hos boatinfo.no.Eftersom du inte skriver nåt om årsmodell eller modell/serienummer får du leta själv.Finns t.ex. 5 st olika tändsystem mellan 1965-1989, TYPE I till TYPE V.Kanske har du TYPE V?"Timing and synchronizing" för de aktuella årsmodellerna beskrivs i avsnitt 6. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tegelgatan1 0 Postad 22 Juli , 2016 Hejsan Alexander. Jag har en exxakt likadan motor men min tilt har pajjat. Nån tomte som inte skött den efter ordning jag söker en bättre beg till att ersätt min med kan det vara så att du har nån över. Tänkte då mest på att du satt på en extra motor det är nr 8 på min tilt som packat i hop. Med vänlig hälsning Mattias Tjenare Jag har nästan nyss köpt mig en båt med en äldre Mercury 60hk 2t motor. Jag hann inte köra nå mycket alls innan den bestämde sig för att skära. Tog då hem den och öppnade upp och såg då att översta kolven var i bitar.. Fick med en likadan reservdelsmotor som hade mycket fina kolvar så bestämde mig för att byta hela ''blocket'' till den skurna motorn så då fick tändplatta och allt följa med. När motorn sedan skulle teststartas så gick den igång i någon sekund och dog sedan av med en avgasknall. Den hostar och knallar konstant när man ska starta den och ibland så går den som sagt igång någon sekund. Tändkablar sitter rätt och tändstiften är ny. Är inte så high på båtmotorer så behöver verkligen lite hjälp på traven så att jag får igång den innan säsongen avslutas. Tack på förhand. MVH Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Juli , 2016 Är det 3cyl från 70-talet är de mer eller mindre kända för att smälla kolvar. De verkar väldigt känsliga för kvalitet på bensinen och spikar hål i kolven annars... 4orna är en annan historia och de har som främsta mekaniska svaghet att de får ovala lopp pga att de går så kallt. Kylningen är samma som på 6orna och det finns ingen termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser