Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
snottra

B23 motor blir lite för varm

Rekommendera Poster

Hej då va det dags å skriva här igen ,sjösatte idag å va ute å drog på gasen för att kolla allt är som det ska ,med den går upp mer i tempen än den brukar ,och det är bara mororn som blir varmare så ,kan det vara termostaten som inte öppnar .

Med vänlig hälsning L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det slutna systemet jag har problem med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade först kikat att impeller och vattenfilter är i bra skick och sedan kikat på värmeväxlaren. De kan bli igensatta med sämre kylning som följd.

Det kan vara termostaten och då den är både billig och lätt att byta kan det vara bra att göra det oavsett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

99% av alla termostater som krånglar är öppna hela tiden.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej då va det dags å skriva här igen ,sjösatte idag å va ute å drog på gasen för att kolla allt är som det ska ,med den går upp mer i tempen än den brukar ,och det är bara mororn som blir varmare så ,kan det vara termostaten som inte öppnar .

Med vänlig hälsning L-G

Har du gjort någon förändring med kylsystemet ? Dvs servat bytt impeller eller något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har bytt impellen å den som satt där va det nog inge fel på sååå fin ,men har kollat termostaten å den öppnar vid 84 grader så då ska jag ta lös värmeväxlan tempen ligger still men lite över där den ska vara ,så det är nog dåligt cirkulation ,så ska skölja mortorn å värme växlan   ,och har ej nån vattenfilter ,men sa idag att det skulle det sitta där så går det säkert enklare å fixa .

Tack för svaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har bytt impellen å den som satt där va det nog inge fel på sååå fin ,men har kollat termostaten å den öppnar vid 84 grader så då ska jag ta lös värmeväxlan tempen ligger still men lite över där den ska vara ,så det är nog dåligt cirkulation ,så ska skölja mortorn å värme växlan   ,och har ej nån vattenfilter ,men sa idag att det skulle det sitta där så går det säkert enklare å fixa .

Tack för svaren

Har du fahrenheit mätar utan siffror? motorn ligger nog i det övre fältet mot det röda då du belastar den. Köp en infra temp på clas ohlsson eller låna en från någon och skjut på motorn när tempen stiger. Slår motorn ur sig vatten ur tryckkärlet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det gör den inte har tagit bort locket å vattnet ligger still ,,det kom ganska mycket skit när jag tog lös termostaten ,och har nog fahrenheit mätar inga nr den börjar på 100 och slutar 280 på röd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det gör den inte har tagit bort locket å vattnet ligger still ,,det kom ganska mycket skit när jag tog lös termostaten ,och har nog fahrenheit mätar inga nr den börjar på 100 och slutar 280 på röd

Är det någon skillnad iår mot andra år? hur högt upp går visaren? sjunker den något på tomgång? Vid full kraft bör motorn ligga på 92-93 grader och då är visaren  väldigt högt upp, ligger nog mot det röda sista delen av det gröna. Finns 70 graders termostat drevdelar har sådana. Jag bytte till en sådan i min 171 a 16v blev en otrolig skillnad. Om du går in på Ockelbo.plars.org kan du läsa om ditt problem. Inte säkert det är nåt fel så riv inte värmeväxlaren i onödan. Låna en IR termometer och skjut på värmeväxlaren vid gång då ser du exakt hur varm motorn blir. Men du bör montera ett sjövattenfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu plockat ur värmeväxlan och sköljt denna  ,såg bra ut inge skit där ,men som jag sett efter läst lite på Ockelbo så verkar det att jag har en bil termostat ,är det skillnad mellan båt och bil .

Med vänlig hälsning L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med växlaren! De brukar kunna se rätt trista ut, men nu vet du att det är ok vilket är bra med tanke på kostnaden av ny sådan.

 

Termostaten brukar kunna skilja mellan marin och båt(förväxlas dock ej med sjövattenkylda som alltid går kallare pga saltet).

 

Din motor borde gå något kallare än på land för att ha marginal. Rådet att byta till kallare termostat är bra i detta fall, men brukar annars kunna vara ett sätt att bota symptomen på igensatt värmeväxlare mm.

 

Lyssna på Kossor och byt till 70 är mitt råd:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok har beställt en 74 graders termostat nu ,lär få den när man är på semester  ,men kommer skriva här när den är bytt

tackar för alla inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj det gick fort å få den ,nu är den bytt å det blev kanon den jag hade förut va på 84 grader och den va int bil termostat utan båt termostat 84 grader va den på ,så nu går mätaren till p  alltså (temp) som det står på mätaren =)

 

tackar för eran inlägg :)

Redigerad av snottra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...