Jens_Sthlm 27 Postad 29 Juni , 2016 Jag har en mercruisermaskin i min båt men tidigare satt det en Volvo penta, har haft kvar gamla volvomätaren till bensintanken efter motorbytet men ledsnade nu på att ha en volvomätaren bland mina mercruisermätare så den fick åka, problemet nu är att mätaren går åt fel håll, någon som har tips på hur man åtgärdar detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 29 Juni , 2016 Du behöver byta givare till en som passar ditt nya instrument. Det finns (minst)) två standarder, en som går från 0 - 180 Ohm samt en annan som går från 180 - 0 Ohm. Mig veterligen finns inget sätt att konvertera dom. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Juni , 2016 Byter givare eller mätare till en som passar ihop med det andra:) Givarna skiljer sig åt mellan EU och US spec... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 29 Juni , 2016 Givaren sitter i tanken antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 29 Juni , 2016 Givaren sitter i tanken antar jag? Ja, det har visat sig vara det bästa stället att ha den. /B 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RBack 93 Postad 29 Juni , 2016 (redigerade) Ju mera du kör, desto mer bränsle i tanken. Jag skulle aldrig ändra en sådan fantastisk egenhet. ... men glöm inte tömma när det blir fullt! Redigerad 29 Juni , 2016 av RBack 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 992 Postad 29 Juni , 2016 Om det är så att givaren som sitter i bränsletanken har en flottör på en bockad tjock tråd, så kan du bocka denna tråd 180 grader åt andra hållet, då får du motsatt utslag på mätinstrumentet. Men många modernare givare är av annan typ, rörgivare, och då låter detts sig inte göras, då blir det att köpa en ny givare. En anna modifikation du kan göra, är ju att ta isär instrumenten, kopiera skalan i en skanner, och i nått käckt bildredigeringsprogram spegelvänder du skalan, raderar pentatexten och skriver något annat istället, sedan laminerar du den nya skalan, och monterar den i instrumentet igen, jag har gjort så på egenimporterade engelska sportbilar, på hastighetsmätaren och kanske nått annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 29 Juni , 2016 Om det är så att givaren som sitter i bränsletanken har en flottör på en bockad tjock tråd, så kan du bocka denna tråd 180 grader åt andra hållet, då får du motsatt utslag på mätinstrumentet. Men många modernare givare är av annan typ, rörgivare, och då låter detts sig inte göras, då blir det att köpa en ny givare. En anna modifikation du kan göra, är ju att ta isär instrumenten, kopiera skalan i en skanner, och i nått käckt bildredigeringsprogram spegelvänder du skalan, raderar pentatexten och skriver något annat istället, sedan laminerar du den nya skalan, och monterar den i instrumentet igen, jag har gjort så på egenimporterade engelska sportbilar, på hastighetsmätaren och kanske nått annat. En väldans massa meck för en pryl som kostar 250 spänn på Biltema. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 992 Postad 29 Juni , 2016 (redigerade) En del männsiskor finner ett nöje i att omsätta pengar i Mammons palats. Andra männsiskor finner ett nöje i att själva meka och fixa saker även om de bara tjänar några enskaka kronor på det, eller även om det blir dyrare att bygga själv än att köpa en färdig produkt. Det finns ytterligare fler personlighetstyper, en av dessa är den som aldrig kommer till skott, varsig köper nånting, eller fixar något själv, eller ens länar bort jobbet på entreprenad, men väl gärna kommenterar hur andra bär sig åt, eller inte bär sig åt. Sedan tror jag inte att Biltema har den "bakvända" modellen av givare, bara den med europeisk standard. Redigerad 29 Juni , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juni , 2016 Den Europeiska givaren har 0 ohm tom och 190 ohm vid fullt. Amerikanska givare har 240 ohm tom och 30 ohm full. Blir en del mickel för att bygga om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser