Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
MKna

Uttern D55, val av propeller

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nyligen köpt en Uttern D55 med en Mercury 90Hk 2-taktare.

Den har en lätt skadad propeller (toppen på ett blad är lite böjt) så jag planerar att inhandla en ny.

 

Så nu till mina funderingar, den toppar idag ca 32Knop med en person vid ca 5400 varv och gör ca 30 knop med en familj på två vuxna och två mindre barn. Med hela familjen i båten så känns den fortfarande pigg, t.ex. om man ligger i ca 25 knop och ger fullgas så får man en märkbar accelleration upp till toppfart (alltså inget segande upp till max). Den accellererar och planar även lätt från stilastående.

 

Så nu till mina funderingar:

* Borde jag passa på att byta till en annan propeller för att få några extra knop toppfart eller blir den trött då?

 

* Båten och motor är ju relativt vanlig, så jag tar gärna feedback på toppfart och propeller på liknande uppsättning.

 

* Vid skarpare svängar tappar propellern idag lite fäste, kan det bero på skadan eller annat?

 

* En rostfri propeller känns onödigt dyrt, är det verkligen värt pengarna? 

 

Alla tips mottages tacksamt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp vad maxvarvet är för din motor genom att leta efter en klisterlapp på motorn.

Gjorde en sökning på max rpm mercury 90 och det verkar ligga runt 5500.

 

Vad har du för propeller idag?

Hade en D55 med en Mercury 115 2-takt och den fick jag upp i 36-37knop med familj.

 

Bra sida som förklarar http://www.drev.se/propellerskolan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...