Jump to content
Saturday 25 January 2020

MKna

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About MKna

  • Rank
    Kadett
  1. Det satt en backventil där. Nu är den bytt och allt funkar som det ska!
  2. Får göra det imorgon. Hade inte verktyg till det med mig. Men brukar det sitta backventiler i fasta tankanslutningar?
  3. Hej. Bytte blåsa och bränsleslang (köpt på seasea) i förebyggande syfte då den gamla började se vissen ut. Allt var frid och fröj och funkade bra direkt efter bytet. Men idag när jag skulle ut så sögs blåsan ihopp och motorn fick förlite soppa. Misstänkte först blåsan men den verkar funka fint. Nu misstänker jag starkt att det är stopp i den fasta tanken (slangen dit är kollad och ok). Provade att vända på blåsan för att trycka bränsle tillbaka ner i tanken men det var tvärstopp! Kan det verkligen bli tvärstopp i en så pass grov slang? Eller sitter det en backventil som har låst sig? Anslutningen till tanken är i metall med en rektangulär klump på och böjer sig i 90 grader. Kan bifoga bild senare. Tanken har ej undertryck då jag har samma fel med tanklocket öppet. Hjälp, dålig start på semestern! Vad kan vara fel?
  4. Hej, Jag har nyligen köpt en Uttern D55 med en Mercury 90Hk 2-taktare. Den har en lätt skadad propeller (toppen på ett blad är lite böjt) så jag planerar att inhandla en ny. Så nu till mina funderingar, den toppar idag ca 32Knop med en person vid ca 5400 varv och gör ca 30 knop med en familj på två vuxna och två mindre barn. Med hela familjen i båten så känns den fortfarande pigg, t.ex. om man ligger i ca 25 knop och ger fullgas så får man en märkbar accelleration upp till toppfart (alltså inget segande upp till max). Den accellererar och planar även lätt från stilastående. Så nu till mina funderingar: * Borde jag passa på att byta till en annan propeller för att få några extra knop toppfart eller blir den trött då? * Båten och motor är ju relativt vanlig, så jag tar gärna feedback på toppfart och propeller på liknande uppsättning. * Vid skarpare svängar tappar propellern idag lite fäste, kan det bero på skadan eller annat? * En rostfri propeller känns onödigt dyrt, är det verkligen värt pengarna? Alla tips mottages tacksamt!
  5. Hej. Jag har ett Garmin Bluechart classic datakort MEU042R Oslo-Göteborg. Är intresserad av att köpa eller byta mot ett som täcker blekinge skärgård. Mvh Martin
  6. På mitt 290 SP drev från 1989 så finns det två ställen där avgaser och vatten kommer ut. Dels ovanför propellern men även i ett mindre hål längst ner på skölden vid zink-anoden. Båda hålen har gummi-läpp för att hindra vatten från att tränga in när man backar. /Martin
  7. ok, tackar! Då får jag ner i båten och skruva igen. /M
  8. Igår demonterade jag mitt 290SP drev från skölden, belv förvånad över hur enkelt det var. Tanken är att jag ska byta drivknutsbälg. När drevet var avplockat så såg jag att kylvattenslangen mellan drev och sköld är lite spröd, så jag måste nog byta den med. Men hur tusan sitter den fast i skölden? På drevsidan är det ju en vanlig slangklämma men hur sitter den fast i skölden? limmad? Är det bara till att dra av den? Hur får jag fast den nya? /Martin
  9. Hej, Jag har ett VP 290SP drev från 1989 på min båt. Nu undrar jag hur jag kan ta reda på om det är långt eller kort nav på den? Måste jag ta bort den befintliga propeller och titta på den? Eller kan jag se det på något annat sätt?
  10. Jag har en liten Larson 17fots DC (ca 800kg) med en nyrenoverad AQ131C motor med VP 290 drev. Propellern som sitter på nu är en lite sliten 14x19 prop. Med den så når jag mycket lätt det rekomenderade maxvarvet på 4800 vilket ger ca 30 knop. Nu ska jag byta propeller till en utan skador. Har hittat en 14x21 och en 14x23. Så nu undrar jag ifall den större är aldeles för stor eller om det kan funka? Är det någon som har testat liknande kombination? Jag är framför allt ute efter högre march och top-fart. Några vatenskidor eller dyligt kör jag inte så bra acceleration behöver jag inte. Hjälp mig i valet! /Martin
  11. Jag letar också efter en ny propeller 14*19L till mitt 290 drev (tror att det är samma som till 280). Var köper man en ny sådan billigt? /M
  12. Jag har en aq131 -89 med rostigt motorblock i min båt, den gamla färgen flagnar av. Det bästa vore ju att lyfta ur motorn för att slipa och måla. Men nu har jag ingen möjlighet att göra detta. Vad finns det för alternativ, för att skydda motorn? Det är ju nästan omöjligt att slipa bort all rost när motorn sitter i båten. Finns det någon bra färg som man kan måla på rosten så att man förhindrar att det blir värre. Det viktigaste är ju att hålla motorn hel. Fin får den bli när jag får tid att lyfta ur motorn. Alla tips är välkommna! /M
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy