Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
xjohansson

Styrning spärrad!

Rekommendera Poster

Har problem med min Uttern 5000MC. Styrningen hade först låst sig pga att det förmodligen hade korroderat  mellan de rörliga delarna (de som ryms i tilt-röret på motorn). Det är vajerstyrning på båten. Jag har fått rörlighet mellan vajerns inre rör och det yttre röret genom att smörja och vrida den utstickande delen (den som staget sedan sitter i till motorn). Kan jag vridit sönder något när jag gjorde detta? Nu kan jag svänga motorn åt ett hål men åt andra hållet tar det stopp när motorn ungefär står rakt. Någon som har någon idé. Jag har kopplat loss vajern vid styrsnäckan så där går det fritt. Likaså har jag testat att vrida motorn utan vajer och där finns inga problem. Har vajern någon inre låsning eller kan jag vridit sönder den?

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta bort plasthylsan som håller vajern vid fästet i motorbrunnen,sedan kan dumata ut vajern genom att vrida ratten medurs,gör ren den och smörj den med vattenfast fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa att du har mycket rost i styrröret. Den delen av styrningen som sitter i motorns styrrör består av 2 delar, den den ena delen sitter inuti den andra, som ett teleskop. Jag misstänker att den yttre delen har fastnat i styrröret medan den inre delen rör sig fortfarande.

Har svårt att se någon annan lösning än att banka ut den rostiga styrningen med en hammare. Montera sedan hydrulstyrning i stället.

Hade själv styrrörstyrning och fick ta loss motor varje vintern och polera och smörja styrröret innan båtsäsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...