Jump to content
Monday 22 July 2024
Scrat

Buster X med Yamaha F100?

Recommended Posts

Hej,

 

Är det någon som har erfarenhet av kombinationen Buster X (2007) med en 100 hk motor (4-takt)?

 

Håller på att undersöka nyttan och kostnaden för att göra om min Yamaha F80 till F100... vad jag förstått så gör man det genom att byta databox samt ta bort strypningen i luftburken?! Och förstås en ny propeller!

Mars-/maxfart?

Acceleration?

Andra ± ?

 

Nån som har koll på om det fungerar att sätta på en databox från en begagnad F100? Eller hör databoxen ihop med en specifik motor och måste vara "nollställd" för att fungera?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har precis samma funderingar!

Har också en Buster X med 80hk (2007) och tycker att sista 25% vid gaspådrag ger alldeles lite.

Vill ha lite mer effekt!

Jag har läst en del på amerikanska forum (f75 och f90) och det verkar vara många som tar bort strypningen i insuget utan några problem.

Vill också ha mer info om march/toppfart och propellerval mm. innan jag går vidare.

Hittade en länk till en firma som fixade databoxen, ska leta upp den och lägger in den här sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

T.ex. Lundins marin sysslar med motoroptimering, du behöver alltså inte byta styrbox utan bara uppgradera mjukvara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kontaktat Lundins marin och fått pris för uppgradering av styrboxen till under än en tredjedel av vad en ny styrbox kostar... de erbjöd två alternativ; 100 hk och ca 110 hk.

 

Sen får det nog bli en fyrbladig stålpropeller. Någon som har erfarenhet av bra propellrar till Buster X?

Hur höjer man upp motorn (bör väl höjas ett par cm med stålprop)?

 

Fan! Det börjar bli dyrt det här... men det hamnar iaf under 18 000 kr, som en ny F100-styrbox från Yamaha kostar!

 

 

Plockade ur strypningen som satt i luftburken och det gjorde att toppfarten steg till 36 kts vid 6100 RPM (mot 33 kts och 5600 RPM med pluggning). Märkbart bättre acceleration.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så, nu har jag genom Lundins Marin uppgraderat styrboxen till ca 108 hk och monterat på en 4-bladig Turbo 2+2x20.

Jag har dock bara hunnit med en kort provtur, så mer resultat kommer att postas när jag testat mer. Än så länge har jag varit själv i båten och utan packning och då är resultatet att toppfarten, med mycket god vilja och solen i ryggen, hamnar på ca 36 knop vid 5200 rpm... det som jag tycker är den störta skillnaden hittills är marschfarten som hamnar runt 30 knop istället som tidigare 23-24 knop vid 4400 rpm.

Jag känner också att styrservo hade varit skönt, det är betydligt tyngre att styra åt höger vid större motorpådrag.

Motorn är monterad i samma höjd som tidigare och en höjning får ske i samband med vinterförvaringen... dock har jag bara ett håls höjning tillgänglig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt!

 

Blir nog samma resa för mig, ca 110 hk och ett steg större stigning.

Återkom gärna med mer körfakta.

 

Fråga, är det inte lite lågt maxvarvtal 5200 rpm?

Härligt med 30 knop i marchfart men jag trodde maxfarten skulle vara högre än 36 knop.

 

Kör lugnt!

 

/Krimzzon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan,

 

Jag går i tankarna att optimera min också. Har ni hittat den optimala proppelern? Och behövde ni höja motorn något?

 

/Erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog med mig ECU'n och besökte Lundins Marin i somras och bad dem titta på om optimeringen hade lästs in ordentligt och det visade sig att det var fel på någon parameter.

Efter att ha fått detta åtgärdat (optimeringen korrekt installerad) fick jag en helt ny motor... nu märks de extra hk som jag har fått.... med en 12 5/8" x 21" alupropp toppade jag 39-40 knop @ 6000 rpm, förvisso blev båten lite instabil i den farten, men marschfarten med den propellern ligger på 27 knop @4400 rpm.

Nu har jag precis införskaffat en ny trebladig Ballistic rf-propp i storleken 13 1/8" x 21" och ska försöka få till provkörning i helgen... kanske inte helt rättvisande då skrovet inte längre är så rent. Den propeller är lättare än den fyrbladiga rf-propp jag testade förra året och jag hoppas att jag slipper montera hydraulstyrning.

Pratade med en Yamaha-/Busteråterförsäljare som inte trodde att jag skulle behöva höja motorn, utan den sitter kvar på näst översta pinnhålet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ballistic propellern (13 1/8" x 21") blev tyvärr för stor.

Motorn kändes trög i starten, även om accelerationen från ca 20-25 knop var hyfsad. Kom upp i 38 knop i toppfart men motorn orkade bara varva 5200 rpm. Marschfarten låg på 30-31 knop @ 4400 rpm.

Det gick fortfarande att styra båten utan hydraulstyrning, även om det blev lite tyngre än med alu-propp.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den optimala (?) propellern för Buster X med ca 108 hk!

PowerTech PTZ 4(?)18" (4-bladig RF-propp 13,25" x 18").

 

Propellern är (liksom de Turbo-propellrar jag testat tidigare) inhandlad från drev.se, men den finns fn inte med på hemsidan... och tack till Robban för all hjälp!

Denna propp ger mitt ekipage bra acceleration, bra marschfart samt att den går att styra med vajerstyrning (även om hydraulstyrning står högt på önskelistan).

Till denna test har jag även höjt upp motorn så att den nu sitter i översta monteringsläget.

 

Toppfart: 38 knop @ 5700 rpm.

Marschfart: 29 knop @ 4400 rpm.

I marschfart drar motorn 0,59 l/sjömil (1,7 sjömil/liter). Båten kan hållas planande ner i 16 knops fart.

 

Tester och data ovan är baserade på att jag är själv i båten och med full tank (och renspolat skrov). Fick med mig farsan (100 kg +) som ballast vid en test och tappade då 200 rpm och ca 2 knop i toppfart... båten kom upp i planing bra, med motorn trimmad för marsch.

 

 

Marschfart.jpg.d604a83eead0008a91e01968708acba6.jpg

Prop.thumb.jpg.220d66a1597d6b83d7e8cb54f08cb866.jpg

Edited by Scrat
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevligt att du delar med dej av dina erfarenheter, uppskattas 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-10-21 på 15:32, jarb säger:

Trevligt att du delar med dej av dina erfarenheter, uppskattas 👍

När jag skapade tråden hade jag hoppats på att någon redan gjort denna resa och skrivit om det, det hade besparat mig en hel del tid och pengar. Nu hoppas jag istället att mina erfarenheter kan komma andra till nytta.

 

Funderar på att skaffa mig ett vinterprojekt med att montera hydraulstyrning och har kikat lite på Baystar eller Seastar. Baystar är väl nästan lite gränsfall då den rekommenderade motorstyrkan är tom 115 hk och Seastar är ganska betydligt mycket dyrare... men man vill ju inte vara dumsnål.

Kanske finns det någon här på forumet som har testat dessa två system med liknande båt och motorstyrka (ca 108 hk) som kan dela med sig av sina erfarenheter, eller varför inte någon annan bra hydraulstyrningar som någon har goda erfarenheter av?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har testat alla tre, det finns även en modell mellan Baystar och Seastar som heter Baystar Plus. En vanlig Baystar med bullhorn kommer dock funka alldeles utmärkt till din båt och motor. Det är en uppgradering jag verkligen kan rekommendera, lite pill och installera dock men du har ju en hel vinter på dej :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

några år efter.. bestämde mig för att behålla min Buster X nu och beställlde en suzuki DF80 precis nyss. 

Nån som har tips på vilken propeller dom ska montera när dom monterar motorn åt mig?

för jag antar att dom måste sätta dit en propeller som är ämnad för båten.

 

Mvh Jonte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...