Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Skulle rengöra förgasarna på min båtmotor och när jag höll på så var jag och pillade lite sen så försvann de en liten flisa från spåren i det in ringade området, är förgasaren förstörd nu eller ?

 

post-108966-0-75495500-1464292794_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att riktigt förstå vad du menar så nej, du har inte förstört något.

 

Det ser ut som du lossat huvudmunstycket (mellan fingrarna) från emulsionsröret (det inringade.) Och eventuellt mög kan du nog bortse ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejjen i det inringade området (vet inte va de heter) i dom spåren satt jag en mejsel för jag trodde de gick att skruva lös och när jag vred lite så bröt jag bort en jätte liten flisa därifrån, så tänkte om de påverkar förgasarens funktion nånting

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fixat på med diverse äldre tyska landsvägsfordon, med företrädesvis Solex-förgasare, och det är ett jäkla skit när något litet föremål fastnar i något munstycke eller i en av förgasarens ingjutna kanaler.

Jag gör alltid så här, att jag skruvar ur samtliga munstycken, och inställningsskruvar, noterar hur många varv dessa skavarna är dragna. Och sedan blåser jag förgasaren med tryckluft. Ofta har jag även köpt en renoveringssats eller packningsats och bytt ut alla slitdelar, som Fantomen skriver, ser det ut att vara huvudmunstycket och emulsionsröret som du har på din bild, och här är det ju känsligt om det hamnar något skräp, ja det är ju känsligt överallt i förgasaren, men särskilt här. Så det är ju väldigt bra om du finner den lilla flisan som nu har gått ur godset. Risken är då att denna flisa fastnar och helt eller devis täpper till bränsletillförseln, och motorn stannar eller går dåligt.

Men innan du blåser förgasaren så se till att små packningar eller exempelvis små spiralfjädrar och liknande tas tillvara innan så att du inte blåser bort dessa, det är inte självklart att alla sådana småprylar ingår i renoveringssatsen.

 

Om det nu är så att munstycket som är av en mässningslegering inte gängar ordentligt i förgasarens aluminiumlegering kan man "laga" gängorna. Trörflytande snabblim, cyanolim, "Loctite gel" kan funka, samma lim uppblandat med litet, en knivsudd, ger ett hårt cement som håller stenhårt (akta ögonen under härdningen, det blir någon kemisk reaktion som sannerligen retar kroppens slemhinnor), men jag tror att det räcker med en eller två droppar av snabblimmet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är att inte andas in den stickande gasen. I ögonen svider det men förvinner. I lungor kan du få bestående men.

Håll hög luftfuktighet när du limmar med cyano-lim, så slipper du ångor. Använd ej metyl2 cyano. Välj etyl, oxim, alkoxy.. så slipper du formaldehydbildning i lungorna.

Tvätta efter härdning bort ev rester med nitrometan, snabbast, aceton... löser men långsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det försvann ett ord där i mitt förra inlägg.

Man kan blanda cyanacrylatlim med en knivsudd bakpulver, då uppstår det en kemisk reaktion som retar slemhinnorna och ögonen.

Å andra sidan får man ett väldigt hårt cement som man kan laga gängor med, man lägger i denna "mixtur" i det gängade hålet och snabbt som sjutton gängar man i munstycket. Och det kommer att lossna nästa gång du skall skruva ur det.

Detta med att blanda cyanolim med bakpulver är en könd metod hos olika modellbyggare, framförallt hos modellrallarna och användbart då man lan laga eller spackla skador i olika gjutgods, funkar även på trä och plast, dock inte på feta plaster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tvätta alla förgasare i en ultraljudstvätt och har köpt renoverings satser, flisan som lossnade hängde kvar i godset så drog lös de själv så jag var säkert på att den inte skulle bli kvar där inne, Förgasarna är till en Johnson 70 1985 och den går dåligt i start man får prima som fan sen när den väl börja gå så är de inga problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tvätta alla förgasare i en ultraljudstvätt och har köpt renoverings satser, flisan som lossnade hängde kvar i godset så drog lös de själv så jag var säkert på att den inte skulle bli kvar där inne, Förgasarna är till en Johnson 70 1985 och den går dåligt i start man får prima som fan sen när den väl börja gå så är de inga problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det försvann ett ord där i mitt förra inlägg.

Man kan blanda cyanacrylatlim med en knivsudd bakpulver, då uppstår det en kemisk reaktion som retar slemhinnorna och ögonen.

Å andra sidan får man ett väldigt hårt cement som man kan laga gängor med, man lägger i denna "mixtur" i det gängade hålet och snabbt som sjutton gängar man i munstycket. Och det kommer att lossna nästa gång du skall skruva ur det.

Detta med att blanda cyanolim med bakpulver är en könd metod hos olika modellbyggare, framförallt hos modellrallarna och användbart då man lan laga eller spackla skador i olika gjutgods, funkar även på trä och plast, dock inte på feta plaster.

 

Nä på "feta" plaster måste man ta en speciell modifierad mma-typ av lim... sen finns massor av plaster som är "feta" som går utmärkt att limma med CA. Däremot inte vare sig "feta" eller ofeta, som har lägre ytspänning än CA-limmet har.

.... såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...