Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
ejblind

Torkarmotor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Jag undrar hur man kopplar en torkarmotor med fyra kablar? På en svart står det "jord" (och den fattar jag) på en blå-gul står det "to on off terminal" på en blå-vit står det "to of terminal" och på en blå står det "to battery" Kan nån säga vad dessa ska sitta? Har en "vanlig" strömbrytarpanel från biltema. Råd gärna "sladd för sladd" då jag inte är van vid kopplingsscheman! Tack på förhand! Jörgen

Redigerad av ejblind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har torkarmotorn två hastigheter och självparkering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har torkarmotorn två hastigheter och självparkering?

Torkaren "har" det som står på kablarna, den är inte ny, så saknar vetskap! Mvh Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har torkarmotorn två hastigheter och självparkering?

 

Det är väl det troliga.

 

 

Hej! Jag undrar hur man kopplar en torkarmotor med fyra kablar? På en svart står det "jord" (och den fattar jag) på en blå-gul står det "to on off terminal" på en blå-vit står det "to of terminal" och på en blå står det "to battery" Kan nån säga vad dessa ska sitta? Har en "vanlig" strömbrytarpanel från biltema. Råd gärna "sladd för sladd" då jag inte är van vid kopplingsscheman! Tack på förhand! Jörgen

Min kvalificerade gissning är att du skall ha en omkopplare(strömbrytare med tre lägen)

typ

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/brytare-off-on-on-tork

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/vippstrombrytare-tat-3-lages

 

 

Den svarta sakll kopplas till minus

Den blå skall kopplas till plus efter säkringen/före omkopplaren

Blågul kopplas till ena utgående stiftet på omkopplaren

Blåvit kopplas till andra utgående stiftet på omkopplaren.

 

Lämpligtvis skall den lägsta hastigheten komma efter avstängt läge och höga hastigheten i "bortesta" läget.

 

Går torkaren snabbt  när man startar och långsammare i läget längts bort från avstängt, så är det bara att skifta blågul och blåvitt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har torkarmotorn två hastigheter och självparkering?

 

Det är väl det troliga.

 

 

Hej! Jag undrar hur man kopplar en torkarmotor med fyra kablar? På en svart står det "jord" (och den fattar jag) på en blå-gul står det "to on off terminal" på en blå-vit står det "to of terminal" och på en blå står det "to battery" Kan nån säga vad dessa ska sitta? Har en "vanlig" strömbrytarpanel från biltema. Råd gärna "sladd för sladd" då jag inte är van vid kopplingsscheman! Tack på förhand! Jörgen

Min kvalificerade gissning är att du skall ha en omkopplare(strömbrytare med tre lägen)

typ

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/brytare-off-on-on-tork

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/vippstrombrytare-tat-3-lages

 

 

Den svarta sakll kopplas till minus

Den blå skall kopplas till plus efter säkringen/före omkopplaren

Blågul kopplas till ena utgående stiftet på omkopplaren

Blåvit kopplas till andra utgående stiftet på omkopplaren.

 

Lämpligtvis skall den lägsta hastigheten komma efter avstängt läge och höga hastigheten i "bortesta" läget.

 

Går torkaren snabbt  när man startar och långsammare i läget längts bort från avstängt, så är det bara att skifta blågul och blåvitt.

 

Hej! det låter ju vettigt, men nu har jag en vanlig (bil-temas ) strömpanel, kopplar jag strömbrytaren till den först då? Mvh. Trögo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en speciell strömställare rill torkarmotorn.

Eller "måste" det går ju bra med Biltemas strömbrytarpanel också, om du nöjer dig med enbart en hastighet.

Svart till jord.

Blå till plus, innan strömbrytaren, men efter en säkring! det är den som är till självparkeringen.

Blå/gul eller blå/vit till strömbrytarens utgång, beroende på vilken av hastigheterna du vill använda, men koppla inte i hop dessa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har torkarmotorn två hastigheter och självparkering?

 

Det är väl det troliga.

 

 

Hej! Jag undrar hur man kopplar en torkarmotor med fyra kablar? På en svart står det "jord" (och den fattar jag) på en blå-gul står det "to on off terminal" på en blå-vit står det "to of terminal" och på en blå står det "to battery" Kan nån säga vad dessa ska sitta? Har en "vanlig" strömbrytarpanel från biltema. Råd gärna "sladd för sladd" då jag inte är van vid kopplingsscheman! Tack på förhand! Jörgen

Min kvalificerade gissning är att du skall ha en omkopplare(strömbrytare med tre lägen)

typ

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/brytare-off-on-on-tork

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/vippstrombrytare-tat-3-lages

 

 

Den svarta sakll kopplas till minus

Den blå skall kopplas till plus efter säkringen/före omkopplaren

Blågul kopplas till ena utgående stiftet på omkopplaren

Blåvit kopplas till andra utgående stiftet på omkopplaren.

 

Lämpligtvis skall den lägsta hastigheten komma efter avstängt läge och höga hastigheten i "bortesta" läget.

 

Går torkaren snabbt  när man startar och långsammare i läget längts bort från avstängt, så är det bara att skifta blågul och blåvitt.

 

Hej! det låter ju vettigt, men nu har jag en vanlig (bil-temas ) strömpanel, kopplar jag strömbrytaren till den först då? Mvh. Trögo

 

 

Om du bara vill ha en hastighet så kopplar du bara den ena av den blåvita/blågula tampen till strömbrytaren. Den som ger lägst hastighet. Den anda får du "lägga undan". Jag skulle lagt några lager ioleringsband över änden, så att den inte kan komma i kontakt med jord eller nån spänningsförande del. (gammal yrkesskada :unsure: )

 

Fast jag har en vindrutetorkare framför vindrutan på inre styrplatsen. Det händer från och till att man vill köra med den högre hastigheten.

 

Sen spelar det väl ingen roll vad man har - vill man att saker och ting skall fungera som de är avsedda, så får man skaffa det som behövs.

 

I ditt fall - en treläges omkopplare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skall självparkeringen kopplas bort vid drift, särskilt i den högre hastigheten, eftersom självparkeringen ger en puls som gör att motorn rycker till en gång på varje varv, varför även jag rekommenderar den speciella strömställaren som det tidigare länkade till i denna tråd. Jag vet, jag har kopplat en hel del med vindrutetorkare på arbetsbänken under våren, en del experimenterande. Jag skall styra tre torkade med en strömställare och dessutom hemmablind intervalltorkare... Det blev en del elektronik och ett och annat relä....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävla felstavningsprogram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skall självparkeringen kopplas bort vid drift, särskilt i den högre hastigheten, eftersom självparkeringen ger en puls som gör att motorn rycker till en gång på varje varv, varför även jag rekommenderar den speciella strömställaren som det tidigare länkade till i denna tråd. Jag vet, jag har kopplat en hel del med vindrutetorkare på arbetsbänken under våren, en del experimenterande. Jag skall styra tre torkade med en strömställare och dessutom hemmablind intervalltorkare... Det blev en del elektronik och ett och annat relä....

 

Jag har fortfarande kopplat min vindrutertorkare som jag kopplade den och dessutom inte kontrollmätt på den som jag i ett svagt ögonblick sa att jag skulle göra. . Har kört med den en del, men hitills har det fungerat.

 

Men jag skall snart ta tag i det.

 

Det är bara lite småkraffs som jag måste fixa före, så inom några år lär det nog kanske bli.  :huh:

 

Det påstås ju att "smens määr och skomakarns fru - har de sämsta skorna", så varför skall det va anorlunda i min båt.

 

Vad katten har det hänt med rättstavningsprogrammet på MG. Jag stavar visserligen som en kratta, men inte stavar jag väl  fel på varenda ord. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad katten har det hänt med rättstavningsprogrammet på MG. Jag stavar visserligen som en kratta, men inte stavar jag väl fel på varenda ord.

Är du trädgårdsmästare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en speciell strömställare rill torkarmotorn.

Eller "måste" det går ju bra med Biltemas strömbrytarpanel också, om du nöjer dig med enbart en hastighet.

Svart till jord.

Blå till plus, innan strömbrytaren, men efter en säkring! det är den som är till självparkeringen.

Blå/gul eller blå/vit till strömbrytarens utgång, beroende på vilken av hastigheterna du vill använda, men koppla inte i hop dessa!

Stort tack! Trevlig båtsommar önskas! Mvh Jörgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iofs kan du ju använda två strömbrytare i panelen, en till varje hastighet, men sätt inte på båda.

samtidigt! Dessutom är det onödigt att använda två av panelens strömbrytare till i princip samma sak.

man kan ha en omkopplare också, men efter som den inte stänger av självparkeringen så kommer torkarmotorn att sacka på farten med ett ryck vid varje varv då den går på den snabba hastigheten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...