Gå till innehåll
tisdag 03 mars 2026
Bjaerven

Var bunkrar skärgårdsbåtarna?

Rekommendera Poster

Helt utan sammanhang, men..

..jag kom bara att tänka på att jag aldrig sett någon skärgårdsbåt (typ Strömma/Waxholmsbolaget/Blidösundsbolaget) fylla bränsle, så jag blev nyfiken på var eller hur detta brukar ske?

Mellan tummen och pekfingret; hur länge klarar sig typ Cinderellorna eller Sjögull/Sjöbris innan de måste fylla?

Väntar med spänning på att bli visare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är mer spännande än att det åker ner tankbilar till Stockholms kajer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske kommer en bunkerbåt och fyller på ett antal kubikmeter olja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det är mer spännande än att det åker ner tankbilar till Stockholms kajer.

Jag gissar på ryska ubåtar som smugglar ut soppan och säljer den svart i skydd av mörkret eftersom ingen ser dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar på ryska ubåtar som smugglar ut soppan och säljer den svart i skydd av mörkret eftersom ingen ser dom.

Det var en dålig Göteborgsvits, men den väcker vissa minnen.

När jag var sådär en 10 år var jag med min mamma på Lisebergsteatern och såg en revy med Sten Åke Cederhök. Ett nummer i denna revy har satt outplånliga spår den då påverkansbara pojksjälen.

Sten Åke var konstnär och hade målat ett antal tavlor.

Den ena föreställde två indianer som badade i Röda Havet och den andra bar den något underfundiga titeln; "Natt över Svarte môsse" 

Det är fantastiskt vad kultur kan påverka en - å andra sidan har kultur aldrig påverkat mig sen dess. 

Ja - det skulle möjligtvis va skrothandlarparet Albert och Herbert och så förstås denna vackra sång.

Men hur katten tänkte den som bildsatt sången. Lägga in bilder på sjöbodar längst in i Smögenhamnen. 

Det borde väl finnas tillräckligt med bilder från Göteborg och kring Gröna gatan så att man inte behöver ta bilder som inte alls hör hemma i visan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...