Gå till innehåll
måndag 19 maj 2025
seglarfreaken

Kemisk metallfråga 2.0

Rekommendera Poster

Jag har inte längre något behov av att bygga upp starka öglor på mastfoten men har tyvärr upptäckt en liten liten spricka där sprinten går igenom mastfoten. Måste jag svetsa här (enligt Benns så är mastfoten i gjuten aluminium)

eller kan jag täta den lilla sprickan med kemisk metall? Egentligen är det väldigt liten påfrestning här normalt.

Det gäller bara att vara mera varsam vid på och avmastning så att ingen brytning uppstår då stagen lossas har jag förstått nu.Som jag fattar det är riggbulten och skåran i mastplattan bara till för att styra in mastfoten rätt. Fixeringen sker med stagen.. Så frågan är alltså: Kan jag laga den lilla sprickan med kemisk metall och hur gör jag det på bästa sätt i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att täta sprickan med kemisk metall är väl mest kosmetik.

Vad jag förstår efter att ha letat runt efter material att täta en spricka i ett topplock så är kemisk metall = epoxi med metallpulver.

Jag hade i främre hålet för riggbulten i mastfoten en lagning av någon tidigare ägare som liknade kemisk metall. Litade inte på det utan borrade ett hål genom mastplattans vertikala del och satte i en sprint när masten var på plats. Vid avmastningen varje år satt sprinten hårt fastklämd mot den framförvarande väggen i mastfoten, dvs kicken, storskot m.fl. linor som var dragna akterut till sittbrunnen pressar mastfoten akterut.

Till i år har jag vänt på mastplattan så att riggbulten ska sitta i akterkant och jag slipper sprinten.

(Topplocket är nu svetsat, så även det problemet löst)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland är limning det bästa alternativet, då limmar man, ibland är det "gott nog".

I ditt fall, om jag förstår rätt, så finns inga nackdelar med svetsning mer än att det kanske är omständligt.

Har du en bild på "objektet"? Vad har du tillgång till för lim / flytande metall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är varför har det blivit en spricka?

Att laga med kemisk metall är inget jag skulle vilja rekommendera, är väl bara att dölja ett symtom på att något inte fungerar tillfredställande.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...