Cloudy 0 Postad 10 Mars , 2016 Hej,Ny på forumet med en IF från 1972 med Furlex 100S i fören.Nu har jag råkat ut för det gamla vanliga problemet i maststället på varvet - någon har kastat sin mast ovanpå min och knäckt Furlex-profilen och den har även lossat i det nedre adapterfästet Profilen har jag lyckats knäcka till men hur sjutton får jag tillbaka profilen i adapterfästet?? Se min bifogade bild.Seldéns manual ger mig inget tips om hur jag ska bära mig åt. Någon som kan hjälpa mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 11 Mars , 2016 (redigerade) Hej, Ny på forumet med en IF från 1972 med Furlex 100S i fören. Nu har jag råkat ut för det gamla vanliga problemet i maststället på varvet - någon har kastat sin mast ovanpå min och knäckt Furlex-profilen och den har även lossat i det nedre adapterfästet Profilen har jag lyckats knäcka till men hur sjutton får jag tillbaka profilen i adapterfästet?? Se min bifogade bild. Seldéns manual ger mig inget tips om hur jag ska bära mig åt. Någon som kan hjälpa mig? IMG_1091 2.JPG IMG_1093 2.JPG Jättetrist. Kan du spåra upp den som ställt till det och kräva ersättning? Seldens har ju gett ut några digra häften: (Bild 3 sidan 16 verkar användbar i ditt fall) www.seldenmast.com/files/1426855958/595-102-S.pdf www.seldenmast.com/files/1416926328/595-540-S.pdf men de kan nog också hjälpa dig om du kontaktar dem: Seldén Mast AB, Sverige Tel +46 (0)31 69 69 00 Fax +46 (0)31 29 71 37 e-mail [email protected] Redigerad 11 Mars , 2016 av Larsakelarsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 11 Mars , 2016 Du behöver nog dela på profilerna och montera dom igen tror jag. Innerprofilen skjuts ju ner uppifrån för att tvinga ut fjädern så den fastnar i nedre fästet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Mars , 2016 Trist som sagt!Vad jag begriper måste du öppna den sk "terminalen" i vajerns ände för att kunna byta den skadade profilen*. (Hur den en gång i forntiden monterades beskrivs i MANUALEN på sidan 17-18.)Terminalen kan nog återanvändas men vajern blir ohjälpligt ca 5 mm kortare. Dumt, men masttoppen flyttar kanske bara framåt ca 11 mm så det kan nog accepteras.Det är ytterst viktigt att jobbet resulterar i en säker och dragtålig infästning så var noga med att utföra jobbet exakt enligt instruktionerna. Masten kan ju rent av falla bakåt över sittbrunnen om förstaget skulle brista.[Har själv gjort detta jobb på min 105s vid installation på Amigo23:n och det fungerade bra. I och för sig många steg i instruktionen men alla delmoment är ordentligt beskrivna och tagna var för sig enkla att utföra.]I den länkade manualen beskrivs också hur terminalen kan lossas enligt bilden nedan (sidan 48).Vajern blir alltså ohjälpligt ca 5 mm kortare och är detta mot förmodan oacceptabelt kan vajern kapas ännu mer för att bereda plats åt en förlängande "toggle" med syftet att återskapa det ursprungliga måttet enligt texten.fotnot*) Alu-profilen består av hopkopplade bitar på antingen 1, 2 eller 2,4 meters längd som naturligtvis kan köpas styckevis som reservdel. En ny sådan "luff extrusion" kan du nog hitta reservdelsnumret till på sidan 14 HÄR och därefter googla bästa pris mm utifrån det numret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser