Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
JonasAx

Uppblåsning av gummibåt

Rekommendera Poster

Har köpt en YAM 275 STi gummibåt och undrar hur ni brukar göra vid uppblåsning.

 

Det står att de olika kamrarna skall blåsas upp så att inte för stor tryckskillnad uppstår mellan kamrarna då detta kan skada skotten mellan dom.

 

Spelar ordningen på vilken kammare man börjar med roll?

Hur stor difftryck är acceptabelt?

Borde alla blåsas upp samtidigt? (fixa en fördelning för att ansluta alla tre kamrarna samtidigt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll upp i tur. Ordning betyder ingenting. Kom i håg när du först har fyllt i kammen 1 och sen kammer två som er inntill. Då vill nummer ett bli påverkad och få høgre tryck eftersom skottet mellan dessa två har varit intryck i kammer två- och när du fyller luft i kammer två går membranen tiobaks och trycker på membranen mellan ett och två. Tvås membran till nästa blåser sig också inn i kammer tre. Och-Så-vidare. Så ha i lite i alla till att börja med. För att inte slita sönder membranen emellan kammer. Och fortätt med lite i varje kammar tills fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Såg även en film på Youtube som var informativ.

Skall testa detta!

 

Funderar på att skaffa en elektrisk pump och kanske bygger ihop en fördelning så att alla 3 pumpas samtidigt. Ett plus med elpump verkar vara att man kan suga ur luften också (går ju manuellt med...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu  har jag en ganska liten gummibåt. Har en elektrisk 12 V kompressor som man kan ställa trycket på. Brukar blåsa upp den ena kammaren tills den får en viss form och sen den andra ungefär lika mycket. Sen blåser jag upp så att kompressorn löser ut vid inställt värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att få balans mellan de olika kamrarna så brukar jag börja med de två aktra kamrarna. Då kan jag se att jag har ungefär lika tryck i dessa två eftersom de inte påverkas av något annat tryck. Avslutar sedan med den främre som "trycker tillbaka" mellanväggarna till de bakre när det blir fullt. Jag har inbillat mig att jag på detta sätt får rätt jämnt tryck i alla tre kamrarna.

 

@JonasAx: Kan du lägga in en länk till YouTube-videon du tittade på?

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...