Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kjellman

Winga 87

Rekommendera Poster

Hejsan,

Som många andra så var jag ute på sjön mycket o seglade med mina föräldrar i min ungdom. Nu har barnen flyttat ut o efter många års längtan så köpte vi en Winga 87 motorseglare förra året i oktober. Har alltid gillat den modellen och kombinationen. Självklart vet jag att det är en kompromiss mellan segel och motorbåt, men det passar oss perfekt. Vi seglade hem den till Bua hamn i södra Bohuslän sista veckan i oktober, men tyvärr var det bleke hela sträckan så vi gick för motor ca 130 nautiska så jag fick tyvärr inte stilla min nyfikenhet på hur segelegenskaperna är på båten

 

Nu till min fråga.

Finns det andra på forumet som har Winga 87 som kan delge lite erfarenheter?

 

/Kjellman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oduglig som motorbåt och helt värdelös som segelbåt.

Åk til Jula och köp en batteridriven slagborr och bogsera plastbaljan ut till Nidingen och gör ett par kirurgiskt uttänkta hål...

 

 

Redigerad av douakh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nee! inte alls...plaststrupen hade från början en genomarbetad tanke och forskning bakom sig vilket Wingan inte hade.

Men jo visst resultatet var detsamma...KATASTROF!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanke fanns det nog men genomarbetad och forskning bakom sig... ja kanske som det verkar. Allergitestad behöver ju inte heller betyda att den inte ger allergi utan just ordagrannt att man testat. Om resultatet redovisas är en annan sak.

hur gick det med den kirugiskt ingreppade "båten"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, stort misstag att lägga upp denna tråd en lördagkväll tydligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skämtåsido TS...kunde inte bara inte låta bli då Caribic410 högg på mitt första sarkastiska inlägg och så var det igång. 

Du har en viss poäng med att det var en dålig ide att lägga ut tråden en lördag kväll.

 

Jag har själv varit inne på en Winga 87 efter haft en IW25 i ägo vilket var min första båt...det var också en motorseglare. Ingen större seglingsförmåga men väldigt lätt att manövrera med motor och jag kan tänka mig att Wingan är ännu lättare med dess köl.

 

Då jag fundera på vad jag skulle köpa efter IW:25 och utredde mitt behov av båt kom jag fram till antingen köper jag en segelbåt eller en motorbåt ...valet blev en ryds 695 med utombordare.

 

PS...jag sneglar fortfarande i dag på Winga 87...men inte för dess seglingsegenskaper utan för dess design och "planlösning".

Fin båt i alla fall...hör av dig om du vill sälja den :)

 

Redigerad av douakh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skämtåsido TS...kunde inte bara inte låta bli då Caribic410 högg på mitt första sarkastiska inlägg och så var det igång.

Du har en viss poäng med att det var en dålig ide att lägga ut tråden en lördag kväll.

 

Jag har själv varit inne på en Winga 87 efter haft en IW25 i ägo vilket var min första båt...det var också en motorseglare. Ingen större seglingsförmåga men väldigt lätt att manövrera med motor och jag kan tänka mig att Wingan är ännu lättare med dess köl.

 

Då jag fundera på vad jag skulle köpa efter IW:25 och utredde mitt behov av båt kom jag fram till antingen köper jag en segelbåt eller en motorbåt ...valet blev en ryds 695 med utombordare.

 

PS...jag sneglar fortfarande i dag på Winga 87...men inte för dess seglingsegenskaper utan för dess design och "planlösning".

Fin båt i alla fall...hör av dig om du vill sälja den :)

Sorry, men caribic410 har redan lagt ett högt bud... ;-) Redigerad av Kjellman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skämtåsido TS...kunde inte bara inte låta bli då Caribic410 högg på mitt första sarkastiska inlägg och så var det igång.

Du har en viss poäng med att det var en dålig ide att lägga ut tråden en lördag kväll.

 

Jag har själv varit inne på en Winga 87 efter haft en IW25 i ägo vilket var min första båt...det var också en motorseglare. Ingen större seglingsförmåga men väldigt lätt att manövrera med motor och jag kan tänka mig att Wingan är ännu lättare med dess köl.

 

Då jag fundera på vad jag skulle köpa efter IW:25 och utredde mitt behov av båt kom jag fram till antingen köper jag en segelbåt eller en motorbåt ...valet blev en ryds 695 med utombordare.

 

PS...jag sneglar fortfarande i dag på Winga 87...men inte för dess seglingsegenskaper utan för dess design och "planlösning".

Fin båt i alla fall...hör av dig om du vill sälja den :)

Sorry, men caribic410 har redan lagt ett högt bud... ;-)

 

Jag bjuder 5000:- över...ta dina 55 000:- o dra dig tillbaka. Med tanke på en Winga 87 så ska du vara nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite bilder. Ser skitcool ut.

planlösningen e ju verkligen egen.

klart jag bjuder över..

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen aldrig seglat en 87:a, men vi hade i familjen en Winga Queen i flera år.

Den seglade inte så tokigt, trygg med sitt doghouse och väldigt ombonad bobåt. Lite vek kanske, och man ficka reva redan vid måttlig vind. Men o andra sidan är det ju knappast en båt man köper för att kappsegla med men klart en båt för längre semestrar.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...