575fredrik 8 Postad 30 April , 2005 Hej på er alla glada båtägare. Jag har tittat på en ny båt som det sittet en Evinrude Ficht 115 på. Och nu undrar jag om det är någon som vet något om dom här motorerna. Bra som dåligt. Tacksam för svar Mvh. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 30 April , 2005 Hej! Enligt tillverkaren själva så sa de till mig då jag hade ett samtal med dem, att det var stora problem med de tidiga Ficht-motorerna. Dessa var ett direkt misslyckande enligt dem själva. Han avsåg då framför allt de som byggdes de första 2-3 åren. Sedan menade han att de hade kommit tillrätta med dessa problem så att Ficht blev betydligt bättre och säkrare. Tyvärr minns jag inte årtalet då Ficht kom ut på marknaden, men det finns säkert de som vet här på MG. Personligen gör jag ingen som helst värdering i Ficht kvalitet. Däremot skulle jag nog vara lite försiktig då tom. en av de högsta cheferna hos tillverkaren själv (Bombardier) skulle ha varit försiktig om han personligen skulle bli erbjuden en begagnad Ficht. Men som sagt: efter ett visst årtal skulle han våga slå till. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mek Postad 29 Maj , 2005 Ficht motorerna som är av 2000 årsmodell och nyare är bra Dessa heter ficht ram. här är de flesta barnsjukdommar borta. Fördelen med en ficht ram motor kontra en fyrtakts motor är accelerationen samt vikten. I mitt tycke en bra motor som har fått ett oförkänt dåligt rykte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 4 Februari , 2006 Bättre sent än alldrig. Här kommer en sida som förtäljer historien kring Ficht-Ram. varsågoda bh kör själv en 75hp ficht-ram 2001 och är mycket nöjd inte minst med bränsle åtgången. www.provenion.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser