Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Georg_Ohm

Kontaktproblem.

Rekommendera Poster

Jag har en äldre mulitdisplay från Northstar M84.

Så hittade jag en AIS-mottagare, som kunde vara bra att ha i båten... denna är från NASA.

 

DSC_0010_zps06jubjnh.jpg

DSC_0009_zpspodufxya.jpg

 

Vi som hade sådana där plocklådor i barndomen med runda klotsar och trekantiga hål vet att man inte kan få ned en fyrkantig klots i ett runt hål, inte ens med milt våld...

 

Så frågan då, kan jag finna någon färdig kabel med kontaktdon som kan para ihop dessa apparater, i värsta fall kan jag löda själv om jag finner rätt kontakter, den niopoliga kan jag ju lätt finna en hane till, har säkert en sådan hemma i nån skrotlåda, men den runda honan som krävs till multidisplayen, var finner jag den?

 

Men helst då en färdig kabel, och så nästa fråga, i vilket ingång på multidisplayen? det finns en ledig plats, "COM" kanske den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter istället för COM min peng på kontakt 5 "Fuel/Nav" med en delningskabel enl denna pdf-bulletin!?

(AIS:ens niopoliga standardkontakt kallas tydligen DE-9 och stiftplaceringen för olika funktioner följer nog NMEA-standarden för sådana om du googlar?)

Bilden f.ö. norpad HÄR på sidan 93 av 113.
post-86835-0-92168600-1454848584.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas!

AIS enheten kan man skruva isär, och se vilka stift som är utgående signal, så jag får försöka hitta en DE-9, dessvärre har North Star och Navman ingenåyerdörsäljar ei Sverige längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...