Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Optimus_prime

Suzuki DF70 ATL

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa ny utombordare. Har tittat på Suzuki DF70, vad har ni för erfarenheter o synpunkter om den motorn?

 

Bränsleförbrukning?

Underhåll?

Kvalitet?

Ljudnivå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en DF90, samma motor i grunden som 70 och 80.

 

Har kört ca 100 h nu på 2 säsonger och är nöjd. Använder min båt till allt från fiske till vattensport och har inte haft några problem.

- Drar mycket lite på låg och mellangas. Tycker även vid vattenskidåkning etc att det inte går åt något anmärkningsvärt. Trollar man så rör sig inte tankmätaren. Har inte kopplat in annan mätning då den analoga har visat sig visa rätt så långt.

- Lämnar in motorn för årlig service och vinterkonservering, ca 3.000 går det på. En av anledningarna till det är att det varit några mindre garantiåtgärder på båten. På tidigare 2-taktare har jag gjort detta själv och ska ev. återgå till det även på denna maskin.

- Kvaliteten på kåpa, rigg och P&T känns bra, ingen skillnad sedan ny på 2 år iaf. Maskinellt för ny för att uttala mig.

- Ljudnivån är bra över hela registret, hörs knappt på tomgång. Dock så tycker jag att den har ett område på ca 3.500 rpm då den låter lite osnyggt. Går jag upp ca 200-300 rpm så låter den konstigt nog mindre. Vet inte om det har att göra med kombinationen båt/motor.

 

Det som är båst är att det knappt luktar eller ryker någonting oavsett varvtal eller belastning. Ingen bensin på vattenytan heller. Kan du ha 80 eller 90 på din båt så var det "billiga" hk när jag köpte. Diffen var ca 10k mellan 70 och 90.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter!

Det verkar vara en helt ok snurra.

 

Kan tyvärr inte ha större motor pga vikten.

 

Ingen mer som sitter på lite erfarenheter av Suzukis fyrtaktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga mer synpunkter, men bara som information så väger 70-90 lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, identiska mått rakt över. Gissar snarare att 90 är en chippad 70/80. Därav de små prisskillnaderna.

 

Förmodligen har de tagit fram 3 för att passa maxeffekterna som olika båtar är typade för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 90hk tvåtaktare idag o är intresserad av att få ner bränsleförbrukningen... ;)

Iofs är nog en ny 90hk fyrtakt bra mycket snålare än den jag har idag, men 70hk borde ju vara ännu mer "ekonomisk"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fall då alla 3 efekterna egentligen är identiska i övrigt, så kommer gissningsvis bränsleförbrukningen att vara mycket lika. Kan t o m vara så att en högre effekt kan vara snålare under vissa rpm och belastning. Förmodligen drar 90 mer på fullgas i o m högre effektuttag vid högre max rpm.

 

Har du haft 90 tidigare och är nöjd med den prestandan när det behövs, så är frågan om du kanske ska överväga 80 eller 90 som alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som EsoxDalbo skrev.

En svagare motor som jobbar hårt kan dra ner än en starkare som arbetar med samma belastning. Speciellt po det är från samma motorfamlij.

Dessutom har jag ett exempel på att fart kan löna sig.

Förr förra båten körde jag med en marschfart på 21 knop. Kommer inte ihåg varvet men typ 3500 RPM på en Mercruiser 350 260hp.

Med en snitt förbrukning på 2 l/nm.

Senare träffade jag en tjej som gillade köra "fort" som envisades med att hålla 26 knop vid typ 4200 RPM.

Döm om min förvåning när snitt förbrukningen minskade till 1,6 l/nm.

Testade mycket och har anammat det genom åren även när jag uppgraderat dieslar, att minskad förbrukning med 20% är inte omöjligt med lite ökad marschfart och optimering av propeller.

Kontentan är att du aldrig kan ha för stark motor på båten bara den klarar vikten.

Redigerad av Sebtho

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...