desktop53 0 Postad 3 Januari , 2016 Hej jag har plockat in gösstaken till garaget. Jag har slipat den trären och jag skall nu lacka/fernissa om den. Några förslag vad jag kan använda och hur ofta bör det penslas om. Jag har även en relingstrappa i samma material men som inte är trären men dock slipad. Hur gör jag då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 339 Postad 3 Januari , 2016 Vilket träslag är den gjord i, teak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
desktop53 0 Postad 3 Januari , 2016 Ja den är gjord av teak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 339 Postad 3 Januari , 2016 Okej, då ska du inte olja innan lackning. Avfetta först med aceton eller t-sprit. Lacka första lagret med förtunnad fernissa 50/50. Lägg sedan på två lager till. Vänta ett dygn mellan varje stykning. Vänta sedan ett par-tre dygn. Slipa allt matt. Sedan två lager till lika ovan. Vänta ett par-tre dygn, upprepa enligt ovan. Du har nu sju lager, vilket är OK. För att detta skall se bra ut och hålla år efter år mattslipar du allt varje vår och lägger på ett nytt lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
desktop53 0 Postad 3 Januari , 2016 Jösses vad mycket jobb, men så får det bli. Tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
desktop53 0 Postad 3 Januari , 2016 Något speciellt märke som du rekommenderar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Januari , 2016 Jösses vad mycket jobb, men så får det bli. Tack för tipset Om du tycker att det är mycket jobb att göra det ordentligt så att det garanterat hållet strunta i att ytbehandla den över huvud taget. Det blir snyggare på sikt. Hade en segelbåt med en del utvändig obehandlad teak. Jag är av den åsikten att utvändig teak skall va obehandlad. Dessutom är jag inte speciellt förtjust i att måla och lacka. Typ gösstakar och liknande oräknade. Dom kan man lacka eller bara olja. En kompis köpte in sig i båten. En dag när jag kom ner till båten var sargen runt sittbrunnen något dåligt nerslipad och lackad. Möjligtvis med ett par lager lack. Det såg redan då bedrövligt ut. Jag kommenterade aldrig åtgärden. Är ganska övertygad om att det var kompisens fru som beordrade honom till detta illdåd. Brukar inte hetsa upp mig över småsaker. De bägge var bra kompisar redan då - för 35 år sen - och vi är lika goda kompisar idag. Hade väl en liten elak fundering om hur snabbt förfallet skulle inträda. Innan sommarn var slut hade lacken börjat släppa. Efter några år var sargen nästan trären igen.Ingen gjorde nån mer antydan om att vi borde lacka sargen. Den enda teaken på den båten som var lackad var skotbänken, som jag köpte färdig och lackad från varvet. Den såg lika fin efter 10 år, som när jag fick den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 339 Postad 3 Januari , 2016 Jag gillar Hempels produkter, andra gillar andra. Köp en lite bättre lack i segmentet, finns Hempel Classic Varnish kvar kan du köpa den. Skall du stå inne och lacka är Le Tonkinois som är lösningsmedelsfri klart trevligast att jobba med. Men den skinnar snabbt i burken, så man brukar göra två hål diagonalt mot varandra och sedan hälla upp så mycket man behöver i annat kärl (jag brukade använda creme fraiche-burkar typ) och sedan sätta skruvar i hålen så inte luft kom in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser