Gå till innehåll
söndag 13 juli 2025
tugge

Elkunnig? koppla in 2-fas pelarborr på en fas

Rekommendera Poster

Hej har fått tag på en gammal pelarborrmaskin, den var kopplad på 2 fas men jag önskar koppla in den på en fas, märkspänning på skylt är 220 /380volt.

Det finns 6 kablar som kommer in i dosan från motorn märkta s1 s2 s3 och b1 b2 b3

S1-s3 är ihopkopplade och b1 och b2 är faser b3 är nolla som det är nu.

Hur gör jag då för att köra den på en fas?

Mvh marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara markerat på insidan av locket på eldosan på gamla maskiner.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du verkligen helt säker på att motorn är kopplad på två faser och nolla!?

Byt till en enfasmotor, eller anlita en behörig elinstallatör som kopplar in motorn trefasigt som den bör va.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Inget står innanför locket det är också utbytt.

Japp det stämmer att den är ykopplad. och förmodligen 3fas, utgick efter färgerna på kablarna när kopplade ur den men det stämmde förmodligen inte.

Har hittat lösningen

Kommer D koppla den och sen sätta en kondensator.

http://www.elfixaren.com/1-fas-drift-pa-3-fas-motor

post-74692-0-50347700-1446959889_thumb.jpg

Vet inte om det bara o köpa ny motor till denna pjäs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn är ok - är det inte bättre att koppla den trefasigt som det skall va. Om det nu finns trefas inom rimligt avstånd. Det är ju ytterst få elabonnemang som bara har en fas.

En pelarborrmaskin kan ju kräva en del kraft när den får lite motstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ade gärna besparat mig denna omkoppling . Men det finns bara en fas i den lokalen jag hyr. Skulle kunna få tre fas men då skulle jag få betala för installation . Elrummet är 50 meter bort genom 3 olika brandceller i huset. Så det är uteslutet för en pelarborr Har inget annat som behöver 3fas på den platsen .

Det finns ju olika växlar på motorn. För motorn har bara 0,6hk, 2,25amp vid 220v står det på skylten. Så den kommer nog gå köra på en fas 10A.

jag vet faktiskt inte varför det skulle behövas en kondensator. Men jag beställde en på ebay direkt.

Tack för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ade gärna besparat mig denna omkoppling . Men det finns bara en fas i den lokalen jag hyr. Skulle kunna få tre fas men då skulle jag få betala för installation . Elrummet är 50 meter bort genom 3 olika brandceller i huset. Så det är uteslutet för en pelarborr Har inget annat som behöver 3fas på den platsen .

Det finns ju olika växlar på motorn. För motorn har bara 0,6hk, 2,25amp vid 220v står det på skylten. Så den kommer nog gå köra på en fas 10A.

jag vet faktiskt inte varför det skulle behövas en kondensator. Men jag beställde en på ebay direkt.

Tack för svar.

Kondensatorn måste vara anpassad till motorn.

Kondensator förskjuter fasen och "gör" en andra fas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det andra alternativet är en frekvensstyrning, då får du även möjlighet att styra varvtalet, samt högre varvtal.

Redigerad av Diesel_Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med stort intresse. Ska prova med d- koppling och kondensator. om det inte funkar så kanske en trefas converter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tugge skrev: Härligt med stort intresse. Ska prova med d- koppling och kondensator. om det inte funkar så kanske en trefas converter.

Eftersom det var jag som införde "converter" (inlägg #10) - bara tänkt som ett förslag på kanske möjligt alternativ - så får jag litet kalla fötter. Beställ ingen converter från USA utan noggrann faktakoll för jänkarna har nog annorlunda elektrisk kraftel-standard i sina elnät!?
[Kollade min tidigare Temco-länk:s videofilm och blir alltmer tveksam, den verkar t.ex. inte vara tung. Tyngd skulle eventuellt kunna innebära innehåll av lindad dyr transformator. En annan tveksamhet kan vara frågan om du verkligen har "två faser utan nolla" framdragna? (Inte "en fas och nolla" allt enligt svensk Y-nätstandard för vad som ibland kallas "två hål i väggen"? Man har ju i det svenska elnätet 380/400 volt mellan vilken som av de tre faser R,S & T samt 220/230 mellan fas och noll. Du själv och även borrmaskinen vill nog ha äkta trefas på 380/400 volt. Temcos converter vill tydligen ha typ ha max 230 V in, men levererar knappast 380 ut? Borrmaskinen blir svag trots att 10 A enfas i grunden borde täcka effektbehovet??)]
Nå, upplagt för förvirring kan jag tycka så beställ som sagt inte den i min USA-länk utan noggrann faktakoll!

Exempel på faktakoll kan vara att återrapportera hit till forumet innan beställning, finns forummedlemmar som är mycket bättre lämpade att svara på "starkströmsfrågor" än jag. (Därav detta mitt långrandiga brasklapps-inlägg, vill ju för liv&kniv inte orsaka trubbel. :-)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med Thomas, köp inga el grejer från USA, om du inte är el expert,

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är bättre att byta till en enfasmotor. i stället för att hålla på att labba med en massa olika alternativ, när vägen till trefas i princip är att glömma. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska tänka på det.

Tror tyvärr inte det är så lätt att bara byta motor då.den verkar vara ihopbyggd med borrmaskin . Maskinen kommer användas för mindre hobby arbeten Till 90% med mindre än 10 mm borr. Och förmodligen inte mer än 10ggr /år. Så känner inte att jag behöver full styrka eller lägga ner massa tid o pengar på den .

Om det inte funkar får det bli blocket för en slant och sedan köpa något biltema skit för det skulle duga för mitt användningsområde till 99%. Fick den gratis annars hade jag förmodligen aldrig skaffat någon.

Tack för svar iaf. Återkommer när jag fått kondensatorn och provat.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska tänka på det.

Tror tyvärr inte det är så lätt att bara byta motor då.den verkar vara ihopbyggd med borrmaskin . Maskinen kommer användas för mindre hobby arbeten Till 90% med mindre än 10 mm borr. Och förmodligen inte mer än 10ggr /år. Så känner inte att jag behöver full styrka eller lägga ner massa tid o pengar på den .

Om det inte funkar får det bli blocket för en slant och sedan köpa något biltema skit för det skulle duga för mitt användningsområde till 99%. Fick den gratis annars hade jag förmodligen aldrig skaffat någon.

Tack för svar iaf. Återkommer när jag fått kondensatorn och provat.

Mvh

Gå ut på maskinisten en underbar sajt, där kan ni eventuellt finna det ni söker https://www.maskinisten.net/index.php

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tänkte bara återkoppla.

PelarBorren funkat utmärkt på en fas och kraften räcker gott och väl,

Den drar ca 4 A, vid lite belastning 5 A, vid start blir det en spik på nästan 6 A.

Motorn blir inte varm på ca 5 min som jag tror är mer än normalt jag kommer låta den gå.

Tack för visat intresse och hoppas detta kan hjälpa andra som vill köra en 3-fas motor på 1-fas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...