Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
Calvados

Nåta däck utomhus nu i dagarna?

Rekommendera Poster

Hej, vad tror ni om att nåta ett furudäck utomhus nu i dagarna?

Båten ligger i sjön o e täckt men luftfuktigheten e hög... o temperaturen kan ev smita under +5 under natten.

Tänkte sätta en byggfläkt under pressen men räcker detta? Hmm... synpunkter emottages tacksamt=)

Mvh

Calvados

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om man nåtar relativt fuktigt virke blir påfrestningen på nåten stor när virket sedan torkar och drar ihop sig. Det borde ge större risk att nåtmassan släpper från virket än om man nåtar torrt virke som istället pressar sig mot nåtmassan vid ökad fuktighetskvot.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Dålig idé. Om något är värt att göra så är det värt att göra väl. Det är min filosofi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du inte sejer vilken nåtmassa du tänker använda, är det bättre du frågar din evnt. leverantör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa nåtningsmassan idag är väl Simson MSR DC dvs MS Polymer eller SMP. De flesta vill ha >5°C men stelnar långsamt om inte temperaturen är lite högre, träts fuktighet brukar inte vara något problem men man får lägga lite rikligare eftersom springan ökar när trät torkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa nåtningsmassan idag är väl Simson MSR DC dvs MS Polymer eller SMP. De flesta vill ha >5°C men stelnar långsamt om inte temperaturen är lite högre, träts fuktighet brukar inte vara något problem men man får lägga lite rikligare eftersom springan ökar när trät torkar.

Hur lägger man rikligare i en befintlig springa? Jag tror att det är en fördel om springan inte ökar efter nåtning, försök att ha så torrt virke som möjligt.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hur lägger man rikligare i en befintlig springa? Jag tror att det är en fördel om springan inte ökar efter nåtning, försök att ha så torrt virke som möjligt.

/Claes

...och då ska man se till så att omständigheterna är så bra som möjligt. Jag skulle aldrig göra detta jobb nu utan hade väntat tills våren/sommaren.

Men det är ju jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller ju att "se till så att omständigheterna är så bra som möjligt" och inte va fantasilös.

Jag skulle täckt båten med en presenning och sen lagt på betongtäckningsmattor. En liten byggfläkt som värmer och får rotation på luften.

Det är ju ofta man har bättre tid att jobba med båten på vintern. På sommaren vill man ju använda den så mycket som möjligt.

post-106994-0-50267100-1446533119_thumb.jpg

Den dan jag hade tid att börja med renoveringen av förpiken på min båt, var det 15 minusgrader ute och plasten på insidan skrovet nästan lika kall.

Dan efter att jag isolerat och kört med en liten värmefäkt och ett litet oljefyllt element var det en behaglig temperatur i förpiken och skrovets insida hade en lagom temperatur för att limma på.

Kostnaderna för värme och täckning var betydligt lägre än att stå i en tempererad hall som bara håller 10 grader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte lägga ner någon energi på att nåta ett furudäck.

Det finns knappast någon fura att köpa som har den kvalite som behövs till ett däck.

Trädäck på fritidsbåtar har av tradition varit dukade, och det finns anledning till det.

En produktutveckling av detta var att plasta däcken, vilket också håller tätt.

Jag är så gammal att jag varit med innan plaståldern, när det dök upp båtar med fina nåtade teakdäck rev många av duken fräste spår/eller nåtade i springorna mellan däcksribben.

Jag skulle påstå att alla dom som sa att däcket var tätt efter den operationen inte talade riktig sanning.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tänker använda Simson så tar man kontakt med Bostik och rådgör med dem. De brukar vara mycket hjälpsamma och framförallt kunniga.

Det bör inte vara några problem att göra jobbet nu, presenning och lite värme några dagar före och efter.

Eftersom det är ett furudäck så finns det anledning att kunna behandla det snarast. Nåtmassan brukar fästa bra mot trä som är lite fuktigt och tar lätt upp mer rörelse än vad trät rör sig pga olika fukthalt. 

Att lägga rikligt innebär att man lägger så man får en liten "svåle".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte viktigt att botta i nåten med nåt, för att nåtmassan bara skall fastna i sidorna!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Är det inte viktigt att botta i nåten med nåt, för att nåtmassan bara skall fastna i sidorna!?

En retorisk fråga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En retorisk fråga!

Nej Max - det är inte en retorisk fråga - om du nu över huvud taget vet vad ordet retoriskt betyder.

Nån påstod att du är ett "nättroll" och jag sa emot, men evtte katten om du inte är ett "nättroll" i alla fall.  :huh:

Det var mitt vanligtvis försiktiga sätt att uttrycka mig.

Jag skulle ju också kunna ha  skrivit " När man nåtar ett trädäck skall man ha tex ett bommulsgarn eller nåtningstape i botten på nåten för att nåtmassan bara skall fastna i kanterna på spåret och inte i botten och därvid ha större rörlighet. Speciellt om inte trät är helt torrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En retorisk fråga!

Nej Max - det är inte en retorisk fråga - om du nu över huvud taget vet vad ordet retoriskt betyder.

Nån påstod att du är ett "nättroll" och jag sa emot, men evtte katten om du inte är ett "nättroll" i alla fall.  :huh:

Det var mitt vanligtvis försiktiga sätt att uttrycka mig.

Jag skulle ju också kunna ha  skrivit " När man nåtar ett trädäck skall man ha tex ett bommulsgarn eller nåtningstape i botten på nåten för att nåtmassan bara skall fastna i kanterna på spåret och inte i botten och därvid ha större rörlighet. Speciellt om inte trät är helt torrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Har pluggat retorik en gång i tiden, så visst vet jag vad det är. Detta med att jag kanske är ett nättroll... Tror du att jag bryr mig det minsta om vad du tycker om mig. Ärligt alltså!

Kram på dig du gamle homofob!

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder ett ms-nåt från danalim. Skall ringa dem o höra. Använt fin kvartersågad fura och jo jag bottnar med tejp=)

/Calvados

Redigerad av Calvados

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har varit med och lagt däck med ett riktigt proffs. Han la bandspelarband(!) i botten. Han var mycket noga med att det skulle vara rikligt med nåtmassa så att det efter slipning aldrig blir en konkav fog!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...