hollar 4 Postad 24 Oktober , 2015 Har ett problem varje höst och vår när jag ska lyfta ur/sätta tillbaka batteriet på en Yamarin styrpulpet modell 2013. Det verkar som Yamarin-konstruktören har haft nära kontakter till bilfabrikanternas tankar om hur man byter lampor på bilen (klämda och blodiga fingrar). Nu har jag sett att Biltema har batteriboxar från 90:- till 449:-. Är det någon här på forumet som provat dessa och kan ge ett omdöme, så tackar jag på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 572 Postad 24 Oktober , 2015 (redigerade) Jag kollade marknaden för några år sedan och då var BTs boxar inte billigare än andra så jag valde andra. Det var en känsla, ingen utredning. Mackey PS Varför tar du bort batterierna om det är krångligt? Bilfabrikanterna har ju kommit på att batterierna kan sitta kvar i bilen på vintern så varför inte lämna dem i båten också. Redigerad 24 Oktober , 2015 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 585 Postad 24 Oktober , 2015 Mitt problem att ta ur batteriet ur min Yamarin 490 är att det är så otroligt ont om plats att man måste lyfta det väldigt försiktigt för att inte riva bort kablarna. Vad är det för problem du hoppats skulle bli bättre med batteriet i en box? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 572 Postad 24 Oktober , 2015 (redigerade) Mitt problem att ta ur batteriet ur min Yamarin 490 är att det är så otroligt ont om plats att man måste lyfta det väldigt försiktigt för att inte riva bort kablarna. Vad är det för problem du hoppats skulle bli bättre med batteriet i en box? Håller med, det som ska lyftas upp blir ju bara större. Är det inte en batterilyftare du behöver? Mackey Redigerad 24 Oktober , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hollar 4 Postad 24 Oktober , 2015 Fastsättningen batteri-orginal är säkert konstruerad av en Prao-elev i Finland. Det finns ett stort utrymme under den aktre toften så jag förstår inte varför man gjort på detta sätt. Enklast vore att lyfta batteri i en box med el-koppling på utsidan av boxen samt att utnyttja fastspänning i befintliga hållare. Varför jag tar ur batteriet under vintern, beror på att jag vill underhållsladda. Båten står vinterförvarad inomhus kallt 8 km från hemmet. Hollar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 585 Postad 25 Oktober , 2015 Förmodligen så är den aktre toften avsedd för bensintankar, men det vet jag ju inte eftersom du inte har skrivit vilken modell av Yamarin du har. Det är då inte tillrådligt att sätta batteriet i samma utrymme. Batteriet bör sitta i eget ventilerat utrymme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 572 Postad 25 Oktober , 2015 Det är nog tom. så att batterier måste sitta i ventilerat utrymme skilt från utrymme som kan nås av bensin eller bensinångor. I alla händelser rekommenderar bl.a. försäkringsbolagen att installationen ska vara sådan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser