Reiting 0 Postad 26 April , 2005 Skall installera ekolod í min segelboot med givare som mäter genom skrovet . Har köpt en Garmin Plotter med split screen. Är det någon som har erfarenhet av sådan installation är det något speciellt man skall tänka på? Tänkte placera givaren framför kölen. Tacksam för råd och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 26 April , 2005 Följ instruktionsboken :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 April , 2005 Logiskt inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reiting 0 Postad 3 Maj , 2005 Skulle gärna villja veta hur noga det är att givaren ligger parralellt med vattenytan. Eftersom skotten på min båt kommer i en vinkel mot båtens centrum framför kölen så finns det ingen plan yta att plant plasta fast röret där givaren sitter i . finns det någon anvisning om detta i din instruktionsbok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 Maj , 2005 Parallellt eller ej. Därom lär vi tyckare få tvista om till dödagar. Är vi bra medvetna om att ifall vi sätter givaren snett mot våglinjen så blir missvisningen större med vinkelfelet är allt OK. Ifall ekolodet visar 20 eller 21 - 22 meter är väl egentligen ganska oväsentligt, eller? När det skall visa 2 meter, visar 2,1 meter är väl också av underordnad betydelse. Vi kan aldrig till 100% navigera med hjälp av elektroniken ombord. Dessa är och skall vara hjälpmedel och inget annat. Det som ofta är ett tvisteämne är frågan; skall man rikta ekolodet framåt eller ej. För egen del riktar jag ekoloden lite framåt. Sammanfattning; sätt ekolodsgivaren där den inte är i vägen, med beaktande av eventuella vinkelfel. Men tänkt på att inte sätta den på så sätt att den slår mot kölen. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Maj , 2005 Givaren skall sitta parallellt med vattenytan för att maximal känslighet skall uppnås på djupt vatten. Ljudpulsen som går ut skall träffa botten rakt under båten. Inte för att mätfelet spelar någon större roll, utan för att pulsen som sänds ut inte träffar havsbotten vinkelrätt och reflekteras bort från båten. Du kan jämföra givaren med en strålkastare, den lyser starkast i centrum och svagare i kanterna, Det är rakt under båten botten skall bli belyst. Plasta fast ett rör som står lodrätt i båten, fäst givaren så nära botten som möjligt fyll på med glykolblandat vatten eller mineralolja. För att prova ut bra givarplacering stoppa givaren i en vattenfylld plastpåse som hålls mot skrovet. Det är viktigt att det inte finns luft mellan givaren och skrovet. Detta gäller enkelskrov. Se Simrads installationsbeskrivning http://www.simrad.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reiting 0 Postad 3 Maj , 2005 Jag håller med dig ekolodet skall endast vara ett hjälpmedel. För min del tänkte jag ta hjälp av lodet när jag sakta med motor skall gå in i tex.en naturhamn. Har du något tips om hur långt framför kölen och hur mycket vid sidan om centrumlinjen jag skall plasta fast röret . spridningsvinkleln på givaren är 45 grader. Kan ultra- ljudvågorna påverka kölens infästning? Jag har enkelskrov. Jag tänker på vibrationerna. Tipset med att fylla en plastpåse med vatten för att hitta en bra placering verkar vara vettig. Tack på förhand för alla tips jag kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser